Nie dziesięć, ale jedenaście nowych autobusów dla MZK Konin
Dziesięć autobusów wodorowych, ale i jeden elektryczny, wkrótce zasili tabor Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie. Spółka na zakup nowych pojazdów pozyskała ponad 40 mln zł dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
O planach zakupu nowych autobusów zeroemisyjnych przez MZK Konin pisaliśmy już kilkakrotnie. W poniedziałek prezes miejskiej spółki Magdalena Przybyła podpisała umowę na dofinansowanie zadania z programu NFOŚiGW. Do MZK Konin popłynie ponad 40 mln zł dotacji i pożyczki. Spółka będzie musiała dołożyć jedynie koszty VAT – łączna wartość zadania oszacowana została na ponad 49,6 mln zł.
Dziesięć nowych wodorowców…
Za te pieniądze MZK Konin kupi dziesięć autobusów wodorowych. Pięć autobusów typu MAXI (dwunastometrowych) to pojazdy jednoczłonowe, niskopodłogowe, z co najmniej 80 miejscami dla pasażerów. Każdy będzie miał zbiornik o pojemności 1400 l, który pomieści min. 30 kg wodoru. Jego zużycie ma wynieść maksymalnie 6 kg/100 km. Pięć kolejnych, autobusy typu MEGA (osiemnastometrowe), to pojazdy przegubowe, niskopodłogowe, z co najmniej 135 miejscami dla pasażerów. Autobusy będą mieć zbiorniki o pojemności 2200 l, które pomieszczą min. 50 kg wodoru. Jego zużycie ma wynieść maksymalnie 10 kg/100 km.
Znamy już nawet dostawców obu pojazdów, MZK w Koninie rozstrzygnął bowiem przetarg na ich zakup. Krótsze autobusy dostarczy PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. To spółka z grupy ZE PAK, która produkuje NesoBusy. Dłuższe autobusy będą pochodzić od Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Wodorowy autobus tej firmy jeździ już w Koninie od 2022 r.
… i jeden elektryk
Ale to nie koniec. MZK w Koninie zdecydował się jeszcze na zakup autobusu elektrycznego. Początkowo miał to być minibus, ale ze względu na korzystnie rozstrzygnięty przetarg spółce starczy pieniędzy na zakup pełnowymiarowego pojazdu. Jak zapowiedziała prezes Magdalena Przybyła, wkrótce ma zostać ogłoszony przetarg na jego dostawę.
Podobnie jak przetarg na dostawę wodoru – ten ma zostać rozpisany jeszcze w listopadzie. Obecnie paliwo na potrzeby MZK w Koninie dostarcza PAK-PCE Stacje H2, kolejna ze spółek grupy ZE PAK. Koniński przewoźnik za kilogram wodoru płaci 56,10 zł. Magdalena Przybyła nie ukrywa, że liczy na korzystniejszą cenę w nowym przetargu. – To będzie dostawa już nie do jednego autobusu, ale do dziesięciu – mówi.
Będą kolejne zakupy
Pierwsze autobusy do taboru trafią jeszcze w tym roku. To trzy pojazdy typu MAXI. Dwa kolejne krótsze pojazdy mają dotrzeć w pierwszym kwartale 2025 r., a pięć przegubowych – do końca pierwszego kwartału 2026 r.
MZK w Koninie postawiło na autobusy wodorowe, bo, jak tłumaczy Magdalena Przybyła, ważna jest dywersyfikacja rodzajów pojazdów w taborze. Jej zdaniem pojazdy napędzane wodorem lepiej sprawdzają się na dłuższych trasach, a tych w Koninie nie brakuje – autobusy potrafią jeździć po 400 km dziennie. – Wodór na takich trasach jest lepszym rozwiązaniem, ponieważ gwarantuje zrealizowanie całej pracy przewozowej na jednym tankowaniu bez konieczności zjeżdżania do zajezdni na ładowanie baterii elektrycznych. To jest czas, który tracimy i kilometry związane ze zjeżdżaniem do zajezdni – powiedziała.
W kolejnych miesiącach MZK w Koninie czeka zakup kolejnych autobusów. Tym razem mają one być sfinansowanie z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, w ramach dużego projektu budowy zeroemisyjnego transportu w regionie. Spółka szuka też wykonawcy nowej zajezdni, w której znaleźć mają się m.in. stacja do produkcji i tankowania wodoru, a także ładowarki do autobusów elektrycznych.
Sprzedaj swój rower po sezonie i zyskaj dodatkowe miejsce, a przy okazji gotówkę na nowe hobby!