Skocz do zawartości

Masz ważną informację? Prześlij nam tekst, zdjęcia czy filmy na WhatsApp - 739 008 805. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomości42 mln zł na autobusy wodorowe. MZK rozstrzygnął przetarg

42 mln zł na autobusy wodorowe. MZK rozstrzygnął przetarg

Dodano: , Żródło: LM.pl
42 mln zł na autobusy wodorowe. MZK rozstrzygnął przetarg
Transport

Prawie 42 mln zł kosztować będzie dziesięć nowych autobusów wodorowych, które kupi Miejski Zakład Komunikacji w Koninie. Większość pieniędzy pochodzić będzie z dofinansowania. Spółka rozstrzygnęła przetarg na dostawę pojazdów.

Niespodzianki nie było. Zgodnie z tym, co pisaliśmy pod koniec września, swoje oferty w dwóch częściach przetargu zgłosiło po jednym przedsiębiorstwie. I te właśnie oferty zaakceptowane zostały w poniedziałek przez MZK w Koninie.

Pięć autobusów typu MAXI (dwunastometrowych) dostarczy PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. Kosztować będą niecałe 18 mln zł. Każdy z nich będzie pojazdem jednoczłonowym, niskopodłogowym, z co najmniej 80 miejscami dla pasażerów. Zbiornik o pojemności 1400 l pomieści min. 30 kg wodoru. Jego zużycie ma wynieść maksymalnie 6 kg/100 km. 

Pięć kolejnych autobusów typu MEGA (osiemnastometrowych) zakupionych zostanie od Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. za niecałe 24 mln zł. Będą to pojazdy przegubowe, niskopodłogowe, z co najmniej 135 miejscami dla pasażerów. Autobusy będą mieć zbiorniki o pojemności 2200 l, które pomieszczą min. 50 kg wodoru. Jego zużycie ma wynieść maksymalnie 10 kg/100 km. 

Łącznie dziesięć wodorowców pochłonie więc prawie 42 mln zł. Pieniądze pochodzić będą w większości z dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie wynosi 90% kosztów, pozostała część to pożyczka, która będzie udzielona MZK Konin.

Pierwsze trzy autobusy typu MAXI powinny pojawić się w taborze MZK Konin jeszcze w tym roku. Dwa kolejne – do końca 2025 roku. Pięć autobusów typu MEGA ma zostać dostarczonych do końca czerwca 2026 roku.

Ponadto obaj dostawcy zobowiązali się do przeszkolenia łącznie 34 pracowników miejskiej spółki z ekonomicznej jazdy, obsługi i naprawy autobusów. Gwarancje na całość pojazdów wynoszą min. trzy lata, na magazyn energii i silnik min. pięć lat, a na ogniwo wodorowe - 25 tys. motogodzin.

Dostawca krótszych autobusów, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o., to spółka wchodząca w skład grupy ZE PAK, która produkuje autobusy pod marką NesoBus. W Świdniku powstaje właśnie fabryka, w której ma odbywać się seryjna produkcja tych pojazdów. NesoBus był już wcześniej testowany przez MZK Konin, spółka wygrała też przetargi na dostawę tych pojazdów m.in. do Chełmna, czy Gdańska.

Jeden pojazd Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. znajduje się już natomiast w taborze MZK Konin. To właśnie ta firma dostarczyła spółce pierwszy autobus wodorowy w 2022 r. 

W pierwotnej wersji artykułu błędnie podaliśmy, że dofinansowanie pochodzić będzie z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Za pomyłkę przepraszamy.

Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole