Komentuj. Nie obrażaj.
Pierwszym celem akcji było opracowanie badania diagnozującego stan dyskusji w polskiej Sieci. Drugim założeniem projektu jest promowanie kulturalnego zachowywania się w wirtualnym świecie. Projekt jest wspierany przez największe media działające w polskim Internecie, zrzeszone w IAB Polska. Akcja ma również swoją stronę dedykowaną www.komentujnieobrazaj.pl
– Chcemy, aby stworzona przez nas akcja była platformą służącą do promowania wartości związanych z kulturalną komunikacją w Internecie oraz zaprezentowania kodeksu kulturalnego komentowania: Komentuj – Reaguj – Bądź Sobą. Planujemy także, aby serwis był narzędziem ułatwiającym internautom zgłaszanie pojawiających się w Sieci obraźliwych treści – dzięki temu sami użytkownicy będą mogli zadbać o kulturę wypowiedzi w wirtualnym świecie – powiedział Piotr Kowalczyk, Prezes IAB Polska
Serwis www.komentujnieobrazaj.pl jest także miejscem, gdzie przedstawiono wyniki przeprowadzonego przez IAB Polska badania dotyczącego kultury wypowiedzi w Internecie. Z badania wynika, że komentarze przyjęte ogólnie za obraźliwe stanowią około 1 procenta wszystkich komentarzy.
– IAB Polska ze wsparciem naukowym oraz kluczowych podmiotów branży online zrealizowało projekt badawczy, który miał na celu kwantyfikację poziomu kultury wypowiedzi w Internecie. Analiza wyników pokazuje, że poziom niekulturalnych wypowiedzi w sieci jest znikomy, jednak ma bardzo duży wpływ na postrzeganie medium – powiedział Paweł Kolenda, manager ds. badań w IAB Polska, koordynator projektu.
Link do raportu z badania „Internetowa Kultura Obrażania”.
– Internet jest dokładnym odzwierciedleniem przekroju społecznego. To, jak zachowujemy się na co dzień w kontaktach z rodziną, przyjaciółmi, współpracownikami, ale również na w centrum handlowym, na ulicy oraz za kierownicą, ma także decydujący wpływ na to jak wygląda nasza aktywność w Internecie – powiedział Jarosław Sobolewski, dyrektor generalny IAB Polska.
Jak w realnym świecie, tak i w Sieci występują ludzie wykształceni, posługujący się językiem poetów, ale także osoby słabiej wykształcone. Zarówno jednej, jak i drugiej grupie zdarza się wypowiadać dosadnie o pewnych, zwłaszcza drażliwych kwestiach związanych z życiem społecznym, polityką czy kwestiami światopoglądowymi. Wyniki badania jednak pokazują, obraźliwe posty choć widoczne są marginesem w ogóle komunikacji w sieci. – dodał Sobolewski.
Pomysłodawcą projektu „Komentuj. Nie obrażaj.” jest Onet, będący członkiem zwyczajnym IAB Polska. – Internet to dziś przestrzeń masowej komunikacji. Pojawiające się w niej komentarze mają bardzo istotny wpływ na wizerunek mediów Internetowych, dlatego naszą intencją jako pomysłodawców akcji jest zachęcenie ludzi do zwracania uwagi na kulturę wypowiedzi w sieci oraz do prospołecznej aktywności w zakresie reagowania na wulgarne, obraźliwe i napastliwe komentarze. Szanujemy wolność wypowiedzi, ale też czujemy się odpowiedzialni za kształtowanie środowiska nowych mediów i całej przestrzeni on-line’owej – mówi Paweł Klimiuk, rzecznik Onetu.
– Obraz, jaki wyłania się z przeprowadzonych przez nas badań wyraźnie ukazuje zjawisko "kultury obrażania" w Internecie jako istniejące realnie, ale o dziwo, w o wiele mniejszym wymiarze niż się spodziewaliśmy – dodał dr Krzysztof Krejtz, współautor i redaktor badania „Kultura obrażania”.
Patronem honorowym akcji zostało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
Pogoda bywa kapryśna – kliknij teraz i sprawdź prognozę, żeby nie dać się jej przechytrzyć!