Fundacja Tęczowa Gromada aktywizuje seniorów
Materiał promocyjny
„Zabierzcie głos w sprawach swojej miejscowości i osiedla, które mają wpływ na wasze codzienne życie” – zachęcają wszyscy nasze niezbyt chętne do angażowania się we wspólne sprawy społeczeństwo, ale swoje apele kierują głównie do ludzi młodych.
Tymczasem młodzi koncentrują się raczej na pogoni za marzeniami, samorealizacją albo budowaniu materialnych podstaw życia, za to seniorzy mają teraz więcej czasu i ochoty, żeby zadbać o dobro wspólne. Tylko często nie wiedzą, od czego zacząć, bo czują się zagubieni nie tylko w cyfrowym świecie, ale i innej niż przywykli organizacji życia społecznego. Naprzeciw takim właśnie oczekiwaniom i z ofertą do tych, którzy chcieliby z pożytkiem wykorzystać wolny czas, wyszła Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym i Chorym „Tęczowa Gromada”. Bada potrzeby seniorów z grupy wiekowej 65-85 lat zamieszkałych w mieście i gminie Rychwał, a zainteresowanych uczy, jak korzystać z dostępnych narzędzi partycypacji obywatelskiej.
Żeby to szkolenie mogło być skuteczne, fundacja zapytała zainteresowanych o dostęp do kultury, rekreacji i sportu a także szeroko rozumianych usług i publicznej infrastruktury. Autorzy ankiety uznali, że dobrym punktem wyjścia do rozmowy o aktywności społecznej jest wiedza na temat tego, w których częściach gminy widoczne i dostępne są działania zespołów wokalnych, kół gospodyń wiejskich, uniwersytetu trzeciego wieku czy koła emerytów i rencistów. Zapytano też, czy są jakieś sfery aktywności kulturalnej, społecznej czy obywatelskiej, które ich interesują, a których na terenie gminy nie ma.
Kolejnym etapem projektu było szkolenie „Partycypacja Obywatelska i Narzędzia Wpływu na Otoczenie”, realizowane w pięciu grupach, z których każda miała po osiem godzin zajęć. Uczestnicy uczyli się też między innymi kompetencji miękkich, senior-lider, coachingu oraz współpracy w grupie. Wielką zaletą tych zajęć było zakończenie każdego bloku tematów warsztatami, pozwalającymi w praktyce wykorzystać zdobytą wiedzę. Mówiono o różnych formach partycypacji społecznej, przykładach ich zastosowaniu zarówno na poziomie lokalnym, jak i krajowym czy międzynarodowym, włącznie z analizowaniem przykładów partycypacji z różnych krajów i poziomów decyzyjnych. Analiza obejmowała różne etapy i przykłady procesu partycypacyjnego, jak budżet obywatelski, konsultacje społeczne czy wreszcie mikrogranty.
Na podsumowanie prowadzący przeprowadzili z uczestnikami godzinne ćwiczenia z symulacji procesu konsultacji społecznych w grupach, poczynając od opracowania tematu do konsultacji, poprzez przedstawienie argumentów za i przeciw, po wypracowanie wspólnych wniosków. Dzień zakończyła dyskusja, w której szukano tego, co zniechęca do działań partycypacyjnych. Czy jest to zbytni formalizm i hermetyczny język komunikatów kierowanych do potencjalnych uczestników, a może nie dość czytelnie przedstawiona materia, nad którą obywatele mają dyskutować i decydować.
Szukając sposobów na przełamanie istniejących barier seniorzy z gminy Rychwał uczyli się prezentowania swoich racji, spierania się na argumenty i znajdowania kompromisowych rozwiązań.