Wraca temat poszerzenia Strefy Płatnego Parkowania. W centrum sytuacja jest zła
Centra nowego Konina i starówki miałyby w całości stać się Strefami Płatnego Parkowania – z takim pomysłem wrócił Zarząd Dróg Miejskich w Koninie. Projekt ma być konsultowany z mieszkańcami, ostateczną decyzję podejmą jednak radni.
Zgodnie z projektem przedstawionym przez dyrektora ZDM Grzegorza Pająka podczas środowego posiedzenia Komisji Finansów i Infrastruktury, Strefa Płatnego Parkowania miałaby się znacznie rozszerzyć i objąć większość ulic w centrum nowego Konina i starówki.
Na starówce SPP miałaby zostać wprowadzona na:
- ul. 3 Maja (od ul. Kolskiej do placu Wolności)
- ul. Wodnej (od ul. Żwirki i Wigury do ul. Kościelnej)
- ul. Grunwaldzkej (od ul. Śliskiej do ul. Kościelnej)
- ul. Żwirki i Wigury (od ul. 3 Maja do ul. Wodnej)
- ul. Bankowej (od ul. 3 Maja do ul. Galileusza)
- ul. Staszica (od ul. Zamkowej do ul. 3 Maja)
- ul. Krzywej
- ul. Zamkowej
- ul. Targowej
- ul. PCK
- ul. Szarych Szeregów (od ul. Kilińskiego do ul. Wał Tarejwy)
- ul. Obrońców Westerplatte
- ul. Urbanowskiej (od placu Wolności –=do ul. Obrońców Westerplatte)
- ul. Śliskiej
- ul. Kramowej
- ul. Przechodniej
- ul. Krótkiej
- ul. Gwoździarskiej
- ul. Kościelnej.
W nowej części miasta na:
- ul. Dworcowej
- Al. 1 Maja
- ul. Energetyka
- pl. Górnika
- ul. Kolejowej
- ul. Górniczej
- ul. Kotłowej
- ul. Bydgoskiej
- ul. Powstańców Wlkp.
- ul. Kosmonautów
- ul. Broniewskiego
- ul. Solskiego
- ul. Sybiraków
- ul. Tuwima
- ul. Traugutta
- ul. Powstańców Styczniowych.
Jednocześnie w nowym Koninie jednokierunkowymi stałyby się ul. Górnicza i ul. Energetyka, co pozwoliłoby w tych miejscach na wyznaczenie dodatkowych miejsc parkingowych.
To tak naprawdę powrót projektu, który ZDM przedstawiał już podczas pierwszego wprowadzania SPP, a także w 2021 r.. Strefa została nieznacznie rozszerzona rok później. Jak tłumaczył Grzegorz Pająk, punktowe wyznaczanie ulic do SPP powoduje, że kierowcy, szukając darmowych miejsc, parkują w środku osiedli i zajmują miejsca ich mieszkańcom. Zajętość miejsc na tych ulicach ma być na poziomie 80 – 90%.
„Nie chcemy łupić mieszkańców”
Rozszerzenie SPP mogłoby być wprowadzone w dwóch wariantach. Pierwszy zakłada postawienie nowych parkomatów – wtedy parkować może każdy, ale każdy też płaci, tak jak ma to miejsce obecnie. Potrzebne 101 parkomatów to koszt ok. 3,5 mln zł.
Drugi pomysł to strefy ograniczonego postoju – w środku osiedli, na podstawie wykupionego abonamentu, parkować mogliby tylko lokalni mieszkańcy (na podstawie wystawianych identyfikatorów). W takim przypadku koszt byłby mniejszy, bo potrzeba by jedynie 85 parkomatów, ale wykluczałoby to z parkowania w tych miejscach osoby przyjezdne (np. członków rodzin mieszkających poza Koninem przyjeżdżających w odwiedziny).
Bez zmian pozostałyby opłaty za parkowanie w SPP, w tym roczny abonament w wysokości 90 zł.
– Nie chcemy łupić mieszkańców i zarabiać pieniędzy jako miasto tylko mamy zdiagnozowany problem parkingowy w centrum miasta – zadeklarował Grzegorz Pająk. Jednocześnie wyliczył, że koszty obsługi strefy w 2023 roku sięgnęły ok. 0,5 mln zł, podczas gdy wpływy – ok. 1,3 mln zł.
Problem przy Dekadzie
Radni w dyskusji z jednej strony zgadzali się z potrzebą poradzenia sobie z problemem parkingowym w centrum. Z drugiej strony – dość jasno wskazywali na potrzebę budowy nowych parkingów. Grzegorz Pająk ocenił, że o miejsce na nowe parkingi buforowe jest ciężko.
Najcięższa sytuacja jest obecnie przy nowym dworcu kolejowym, gdzie po budowie Dekady dawne ogólnodostępne parkingi zamieniły się w parkingi płatne, z których mieszkańcy korzystać nie chcą. Radni wskazywali na miejsce, o którym w portalu LM.pl pisaliśmy w marcu tego roku – dziki parking pomiędzy nowym dworcem a wiaduktem Pokoju. PKP z Dekadą rozważa tam rozbudowę centrum handlowego. Jeżeli do tej inwestycji by doszło, mieszkańcy straciliby kolejne miejsca do parkowania.
Radni postulowali, by negocjować z Dekadą budowę w tym miejscu parkingu wielopoziomowego lub zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, by wymusić na inwestorze takie rozwiązanie. Kierownik Wydziału Urbanistyki i Architektury Mariusz Kaczmarczyk poinformował radnych, że to wiązałoby się z roszczeniami o odszkodowanie ze strony właścicieli terenu. Jednocześnie wskazał, że dobrym miejscem na budowę parkingu buforowego byłyby tereny po drugiej stronie torów kolejowych – w miejscu kolejnego dzikiego parkingu, za sądem przy ul. Chopina.
W środę żadne decyzje nie zapadły. Propozycje nowych rozwiązań mają być konsultowane z mieszkańcami przez ZDM – jak zapowiedział Grzegorz Pająk głównie w formie internetowej. Dopiero po zebraniu tych opinii ma powstać konkretny projekt uchwały, który zostanie przedstawiony radnym.
Mamy swój kanał nadawczy. Dołącz i bądź na bieżąco!