Młodzi chcą decydować o swoich sprawach. Pierwszy sejmik aglomeracji konińskiej
Materiał promocyjny

Wydarzenie było współorganizowane przez Młodzieżową Radę Miasta Konina oraz Młodzieżową Radę Gminy Golina.
„Uczymy się dawania nam głosu i w przyszłości na pewno będzie on bardziej słyszalny” – podkreślali uczestnicy pierwszego sejmiku samorządów uczniowskich aglomeracji konińskiej.
Pionierskie spotkanie, którego celem była integracja samorządów uczniowskich ze szkół w Koninie i powiecie konińskim odbyło się w Młodzieżowym Domu Kultury.
- To z jednej strony budowanie poczucia sprawczości dla młodego pokolenia. Z drugiej strony to oddanie im głosu na ważne tematy jak: własne prawa, obowiązki, edukacja demokratyczna, czy wykluczenie transportowe
- mówiła Emilia Wasielewska ze Stowarzyszenia Aglomeracja Konińska.
- Mam nadzieję, ze sejmik będzie kontynuowany. Jest chęć i potrzeba młodego pokolenia do działania i aktywności, do współtworzenia tego, co dzieje się wokół nich oraz zmiany własnego otoczenia o problemy, które ich dotyczą
- dodała.
Wydarzenie było współorganizowane przez Młodzieżową Radę Miasta Konina oraz Młodzieżową Radę Gminy Golina.
- Cieszy to, że widzicie swoje szanse i chcecie działać. Jesteście kreatywni, otwarci. Życzę, żeby wasz głos był słyszalny
- powiedziała Anna Paszek, wiceburmistrz Goliny.
Przedstawiciele samorządów uczniowskich w formule „Long Table” próbowali odpowiedzieć na pytanie: „Dlaczego Młodzi nie decydują o sprawach młodych?”.
- Dorośli wychodzą z założenia, że ryby i dzieci głosu nie mają. Uczą nas przystosowywania się do zasad, które obowiązują. To wielopokoleniowy problem. W takich samych warunkach zostali wychowani
- mówiła jedna z uczestniczek dyskusji.
- Kiedyś abstrakcją był samorząd uczniowski. Tylko nauczyciele i dyrektorzy decydowali o tym, co działo się w szkole. Teraz samorządy działają prężnie. Za 10 lat ten głos będzie jeszcze bardziej słyszalny. Uczymy się dawania nam głosu
- dodała.
- Niektóre szkoły są bardziej otwarte na pomysły młodych ludzi, a w innych trzeba jeszcze poczekać, żeby ten czas nadszedł. W szkołach ponadpodstawowych nie możemy decydować o naszych losach, a to my budujemy społeczność. Jeśli chcemy zmian to musimy sami do tego dążyć. Musimy odważyć się zabrać głos. Od nas zależy, czy będziemy ten głos mieć. Nie jesteśmy sami. Mamy wsparcie dorosłych, którzy chcą nam pomóc
- podkreślali inni.
Po owocnej dyskusji, młodzi ludzie pracowali w grupach, w formule „Word Café”.
- Wszystkie rzeczy wypracowane przez młodzież zostaną zebrane w jeden dokument, który będzie rekomendacją do dalszych prac MRM Konin, MRM Golina, czy też samorządów uczniowskich. To będzie pierwszy krok, żeby mogły zmieniać swoje szkoły, swoje otoczenie
- mówiła Emilia Wasielewska.
- Mam wrażenie, że wchodzimy w etap budowania sprawczości przez młodych. Ci młodzi będą kiedyś dorosłymi. To oni będą zasiadać w radach miast, radach gminnych i będą decydować o tym jak aglomeracja będzie wyglądała
- dodała.
Gościem specjalnym sejmiku był Przemek Staroń, który w 2018 roku otrzymał tytuł „Nauczyciela Roku” i „Człowieka Roku” w plebiscycie czytelników „Gazety Wyborczej”. Autor książek „Szkoła bohaterek i bohaterów, czyli jak radzić sobie z życiem” oraz „Szkoła bohaterek i bohaterów 2, czyli jak radzić sobie ze złem” rozmawiał z młodzieżą o konflikcie międzypokoleniowym.
- Wszyscy dorośli mówią co młodzi chcą, a młodzi uśmiechają się, potakują i tyle. Mnie to wpienia. Nie jest tak, że zakładam, że dorośli się mylą. Chodzi o sposób podchodzenia do rzeczywistości. Chcę pomóc młodym to dużo o nich powiem, ale nie zapytam co oni sami chcą powiedzieć. Konflikt w komunikacji międzypokoleniowej istnieje, tylko wygląda inaczej niż myślimy. Świat jest teraz niesamowicie złożony. To „Matrix”. Mamy tyle informacji, że często człowiek nie ma pojęcia czego słuchać. Odnoszę wrażenie, że internet powoduje, że żyjemy w spłaszczonym świecie. Wyobraźcie sobie trzy bryły: kule, walec i stożek. Kiedy zawisną, dadzą nam trzy takie same cienie, trzy czarne kółka. Patrząc na te kółka nie wiadomo, jakiej bryły jest to cień
- mówił Przemek Staroń.
Nauczyciel „szkoły w chmurze” porwał młodzież, która chętnie angażowała się w dyskusje i rozwiązywanie zagadek logicznych.
Przedsięwzięcie grantowe "Dlaczego Młodzi nie decydują o sprawach młodych" jest finansowane ze środków otrzymanych w ramach Rządowego Programu Fundusz Młodzieżowy na lata 2022-2033.