Skocz do zawartości

Masz ważną informację? Prześlij nam tekst, zdjęcia czy filmy na WhatsApp - 739 008 805. Kliknij tutaj!

LM.plImprezyAfryKamera - zobacz filmy 18. Festiwalu Filmów Afrykańskich | główny temat WOMAN

AfryKamera - zobacz filmy 18. Festiwalu Filmów Afrykańskich | główny temat WOMAN

Dodano:
AfryKamera - zobacz filmy 18. Festiwalu Filmów Afrykańskich | główny temat WOMAN

Kiedy: 26-28 stycznia

Gdzie: Kino kameralne w CKiS przy Okólnej

bilety 13 zł (jeden film)

Siła kobiet w kulturze Afryki

AfryKamera znów na ekranie Kina Oskard! Tym razem zobaczymy mocne GIRL POWER, ponieważ główny temat 18. edycji Festiwalu Filmów Afrykańskich to WOMAN. Pokażemy Wam filmy tworzone przez kobiety i o kobietach, wesprzemy debiutantki i docenimy artystki z dłuższym stażem.

Chcemy głośno podkreślić rolę kobiet w kulturze i sztuce afrykańskiej oraz stworzyć bezpieczną strefę pełną kobiecej energii, w której będziemy mówić o feminizmie, rozwoju i sile kobiet. Konsekwentnie chcemy poświęcić w tym roku miejsce kobietom.
Dla przypomnienia, hasłem przewodnim Festiwalu Filmów Afrykańskich w latach 2023-2025 jest AFRICAN GAZE.

Widzowie w Kinie Kameralnym przy Okólnej, od 26 do 28 stycznia zobaczą 5 tytułów:

26 stycznia
17.30 Sira, Burkina Faso, Apolline Traore/122’
19.45 Mami Wata, Nigeria, C.J. „Fiery” Obasi/107’
27 stycznia
17.30 Banel i Adama, Senegal, Ramata Toulaye Sy /87’
19.15 Ojcze nasz, diabeł, Francja, Ellie Foumbi/108’
28 stycznia
17.30 Żegnaj Julio, Sudan, Mohamed Kordofani/120’

Bilety w cenie 13 zł do nabycia w kasie Kina Oskard i online

26 stycznia
17.30 Sira,
Burkina Faso, Apolline Traore/122’, kup bilet
Apolline Traoré pokazała w swym filmie historię zła i przemocy dokonywanej na ludności cywilnej, która niestety staje się częścią naszej codzienności, tej zupełnie bliskiej, jak i tej rozgrywającej się w dalekich zakątkach globu. To z jednej strony bardzo realistyczny i brutalny obraz ukazujący działania islamskich terrorystów, z drugiej portret młodej dziewczyny, Siry, która po utracie wszystkiego co najcenniejsze oraz porwaniu i gwałcie, których padła ofiarą, nie upada na duchu i walczy o przetrwanie w trudnych warunkach pustynnego Sahelu. To jeden z tym filmów, które powinien zobaczyć każdy i każda z nas.

19.45 Mami Wata, Nigeria, C.J. "Fiery" Obasi/107’, kup bilet
C.J. “Fiery” Obasi snuje opowieść o niewielkiej wyspiarskiej wiosce Iyi, w której wszyscy są szczęśliwi i żyją w pokoju, wyznając kult morskiej bogini zapewniającej im wszelkie dobra – Mami Waty. Niektórzy mieszkańcy skarżą się jednak na konieczność oddawania swych plonów w ofierze i brak udogodnień cywilizacyjnych oraz poddają w wątpliwość działanie medium, przez którą bogini przemawia. Wykorzystuje to nieznajomy Jasper, który pojawia się na Iyi i uruchamia ciąg zdarzeń, doprowadzając do zburzenia spokoju, skłócenia mieszkańców i wprowadzenia przywództwa opartego na przemocy. „Mami Wata” to nie tylko filmowe nawiązanie do zachodnioafrykańskiego folkloru, ale również historia o tym, jak niszczone są niewielkie społeczności, kultywujące tradycyjne wierzenia. To także realizacyjny majstersztyk, w którym czarno-białe zdjęcia w połączeniu z obfitą i piękną charakteryzacją i kostiumami znakomicie dopełniają całą opowieść.

27 stycznia
17.30 Banel i Adama, Senegal, Ramata Toulaye Sy /87’, kup bilet
W niewielkiej wiosce na północy Senegalu mieszkają zakochani w sobie Banel i Adama. Banel za wszelką cenę stara się wyprowadzić z ukochanym do własnego domu, rozpocząć nowe, wspólne życie i zyskać wolność. Adama, zgodnie z lokalnymi zwyczajami, ma zostać szefem wioski. Jest przywiązany do tradycji przodków i czuje się odpowiedzialny za lokalną społeczność. Kłopoty spowodowane suszą sprawiają, że para spędza coraz mniej czasu razem, a Banel czuje się coraz bardziej samotna i nieszczęśliwa. Gdy umierają kolejni mieszkańcy, Adama postanawia wypełnić przeznaczenie i zostać przywódcą, czego Banel nie będzie w stanie zaakceptować. Film Ramaty-Toulaye Sy zachwyca wyjątkowo malowniczą, pustynną, momentami senną scenerią, a także odsłania rzeczywistość, w której przywiązanie do tradycji wygrywa z indywidualnymi wyborami czy marzeniami.

19.15 Ojcze nasz, diabeł, Francja, Ellie Foumbi/108’, kup bilet
Marie, niezwykle zdolna szefowa kuchni w domu opieki dla seniorów w niewielkiej francuskiej miejscowości, stara się prowadzić ciche i spokojne życie skupione przede wszystkim na pracy. Wszystko zmienia się, gdy do ośrodka przyjeżdża charyzmatyczny ksiądz z Kinszasy, w którym rozpoznaje przywódcę grupy zbrojnej, odpowiedzialnego za spalenie jej wioski, zamordowanie rodziny i zrobienie z niej, kilkunastoletniej wtedy dziewczynki, żołnierza. Od tego momentu jedynym celem Marie będzie zemsta i zabicie człowieka, który zrujnował jej życie i przez którego musiała uciekać ze swego kraju. Debiut filmowy Ellie Foumbi, ze znakomitą Babetidą Sadjo w głównej roli (znaną m.in. z ról w filmach “I oddychaj normalnie” w reż. Ísold Uggadóttir czy “Wysypisko” Pietera Van Hees), to niezwykle przejmujące kino, pokazujące blizny i traumy kobiety, która w dzieciństwie doświadczyła wiele zła i przemocy.  

28 stycznia
17.30 Żegnaj Julio,
Sudan, Mohamed Kordofani/120’, kup bilet
Chartum, 2005 r. Nasilają się zamieszki pomiędzy Sudańczykami arabskiego pochodzenia a mieszkańcami północnego Sudanu. Na tym tle rozgrywa się historia Julii, czarnej katoliczki, której synek zostaje potrącony autem przez muzułmankę Monę, a mąż zostaje zabity przez męża kobiety. Aby zagłuszyć wyrzuty sumienia i starając się zadośćuczynić popełnionej krzywdzie, Mona zatrudnia Julię jako pokojówkę, chłopcu opłaca szkołę i oboje przyjmuje do swego domu. Z czasem kobiety zaprzyjaźniają się, a każda stara się zapomnieć o bolesnej przeszłości. Wszystko wraca jednak, gdy synek Julii prosi przyjaciela matki o pomoc w dowiedzeniu się, co stało się z jego ojcem.

Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole