Wymiana świec zapłonowych - podstawy wiedzy
Materiał promocyjny

Sprawne świece zapłonowe to gwarancja poprawnej pracy silnika benzynowego. Drobne ich uszkodzenie natychmiast przełoży się na komfort jazdy.
Sprawne świece zapłonowe to gwarancja poprawnej pracy silnika benzynowego. Drobne ich uszkodzenie natychmiast przełoży się na komfort jazdy.
Jak to działa?
Świeca zapłonowa jest odpowiedzialna za wytworzenie wyładowań elektrycznych w komorze spalania, które to z kolei przełożą się na zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. W tym celu wytwarzane jest napięcie, którego wartość zależy od odległości między poszczególnymi elektrodami świecy.
Świece zapłonowe w trakcie pracy narażone są na ekstremalne temperatury (nawet powyżej 850 stopni Celsjusza), co ma niebagatelny wpływ na ich trwałość. Dodatkowo, niszczą je naloty sadzy z paliwa czy nawet znajdujący się w komorze spalania olej (w przypadku niesprawnych silników).
Objawy uszkodzenia świec zapłonowych
Zdecydowana większość kierowców przypomina sobie o istnieniu świec zapłonowych dopiero w momencie ich awarii. I choć są to elementy wyjątkowo tanie (w niektórych autach koszt zakupu jednej świecy to zaledwie kilka złotych), to mają one niebagatelny wpływ nie tylko na kulturę pracy silnika, lecz także na jego kondycję. Jazda z niesprawnymi świecami zapłonowymi może mieć negatywny wpływ na stan jednostki napędowej.
Jednym z podstawowych objawów wskazujących na uszkodzenie świec zapłonowych są problemy z uruchomieniem silnika. Jak już to zostało wyżej opisane, podstawowym działaniem świec jest wytworzenie odpowiedniej “iskry” w komorze spalania. Zbyt duży odstęp pomiędzy elektrodami świecy lub inne uszkodzenia sprawiają, że wyładowanie jest zbyt słabe, w skutek czego uruchomienie jednostki staje się niemożliwe.
Kolejnym objawem niesprawności świec zapłonowych są problemy z rozwijaniem mocy. Te elementy układu zapłonowego mają swoją określoną trwałość (wyrażaną w ilości przejechanych kilometrów), a gdy termin ten zostanie przekroczony, poszczególne części świecy ulegają uszkodzeniu. Zużycie elektrody środkowej w świecy, będące skutkiem naturalnego jej zużycia, sprawi, że silnik będzie “szarpał” podczas przyspieszania. To nie tylko niekomfortowe, lecz także niebezpieczne!
Zabiegi eksploatacyjne
Współcześnie produkowane świece zapłonowe nie wymagają prawie żadnych czynności serwisowych, oprócz regularnej wymiany. Do przeszłości należą już czasy, gdy kierowcy co jakiś czas musieli czyścić świece z zabrudzeń - w nowoczesnej części taki zabieg niechybnie doprowadzi do uszkodzenia samej świecy!
Każdy producent bardzo szczegółowo określa interwały wymiany świec zapłonowych dla danego silnika. Z reguły są to przebiegi w granicach od 30 do nawet 90 tysięcy kilometrów, aczkolwiek ta druga wartość często bywa przesadzona. Generalnie lepiej wcześniej wymienić świece, niż czekać z ich wymianą do momentu, gdy objawy ich uszkodzenia uniemożliwią normalną jazdę.
Należy pamiętać o tym, że w autach zasilanych LPG niesprawność świec zapłonowych może pojawić się znacznie wcześniej. Dzieje się tak choćby z uwagi na wyższą temperaturę spalania gazu LPG, co sprawia, że świece ulegają mechanicznemu uszkodzeniu. Posiadając taki samochód, warto wydać kilka złotych więcej i zamontować świece irydowe, dedykowane do silników zasilanych gazem.
Wymiana świec zapłonowych to czynność, która kosztuje zaledwie kilkanaście złotych (przykład cennika usług http://autobooking.com/pl/stations/garage?services=131), a jednocześnie ma ogromny wpływ na komfort jazdy i stan silnika. I choć nie jest to zabieg przesadnie skomplikowany, lepiej powierzyć jego wykonanie specjalistom - po wyciągnięciu świec, mechanik będzie w stanie zauważyć ewentualne problemy z silnikiem.
Podsumowanie
Wymiana świec zapłonowych jest równie ważna co wymiana oleju czy układu napędu rozrządu. Koszty są minimalne, a wpływ tego elementu na poprawne działanie silnika - ogromny!
Dziękujemy za Twoją obecność. Obserwuj nas w Wiadomościach Google, aby być na bieżąco.
Komentarze nie na temat są usuwane.