Wymagania dla toalet w miejscu pracy
Materiał promocyjny

Kwestia toalet w zakładach pracy jest jasno określona przez przepisy więc jeśli pracodawca nie chce łamać prawa, a zarazem chce zapewnić pracownikom godne warunki sanitarne, powinien zgodnie z tymi przepisami wyposażyć firmową toaletę w odpowiednią ilość stanowisk i sprzętu.
Toalety w miejscu pracy niezbędne do efektywnej pracy
Zapewniając pracownikom odpowiednio wyposażone toalety w miejscu pracy przyczyniamy się do zwiększenia efektywności ich pracy, co oczywiście przekłada się na większy zysk firmy. W momencie gdy pracownicy mogą zaspokajać swoje potrzeby fizjologiczne wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba, bez konieczności czekania, ani przemierzania dużych odległości do toalety, będą mogli lepiej skupić się na swoich zadaniach i poświęcić na nie więcej czasu. Nieco inaczej wygląda sprawa z natryskami, których używa się głównie przed pracą oraz po jej zakończeniu. Zapewnienie pryszniców w zakładzie, gdzie pracuje się fizycznie jest niezbędne, aby pracownicy czuli się komfortowo wracając do domu, a w miejscach gdzie może zajść potrzeba wzięcia prysznica przed pracą np. w hotelarstwie, będzie to korzystne zarówno dla pracowników jak i dla dobrego wrażenia klientów o personelu hotelu.
Jak powinny wyglądać pomieszczenia sanitarne w zakładach pracy?
Pomieszczenia sanitarne w firmie powinny być przede wszystkim łatwo dostępne dla wszystkich pracowników oraz powinny być stale otwarte. Jeśli toalety w danej firmie są otwierane na klucz lub poprzez kartę czytnikową, to te kluczy czy karty powinny mieć wszyscy pracownicy. Pomieszczenia higieniczno-sanitarne muszą znajdować się w budynku, w którym się pracuje lub ewentualnie w budynku połączonym z nim przejściem, które nie prowadzi przez dwór. W przypadku przechodzenia z pomieszczenia ogrzewanego, samo przejście też powinno być ogrzewane. Toalety dla pracowników nie mogą się znajdować w odległości dalszej niż 75 m od stanowiska pracy. Inaczej jest w przypadku pracy na zewnątrz, wtedy max. odległość od stanowiska pracy wynosi 125 m.
Toalety powinny znajdować się na każdym piętrze, na którym pracują pracownicy; wyjątek stanowią piętra, gdzie pracuje poniżej dziesięciu osób, wtedy należy zapewnić im możliwość korzystania z toalety na najbliższym piętrze. Wejścia do toaleta powinny być poprowadzone bezpośrednio z tras komunikacyjnych i należy je odseparować pomieszczeniem, w którym znajdują się umywalki. Drzwi toaletowe powinny samoczynnie się zamykać, choć wiadomo, że w praktyce jest to rzadkością.
Toalety pracownicze powinny być ogrzewane, dobrze oświetlone i wentylowane zgodnie z aktualnymi normami budowlanymi. Wysokość tych pomieszczeń powinna wynosić min. 2,2 m. Ściany należy pokryć materiałami odpornymi na działanie wilgoci, najlepiej płytkami ceramicznymi lub gresem. W przypadku miejsc, gdzie nie ma podłączonej kanalizy oraz pracy na otwartych przestrzeniach, zezwala się stosować toalety przenośne.
Ile toalet powinno się się znaleźć w miejscu pracy?
Ilość toalet w miejscu pracy jest bezpośrednio uzależniona od liczby pracowników. Różnice występują również między miejscami, gdzie pracują same kobiety lub sami mężczyźni oraz mężczyźni i kobiety. Szatnie, umywalnie, natryski i sanitariaty powinny być oddzielne dla kobiet i mężczyzn. Wyjątek stanowią firmy, gdzie na jednej zmianie pracuje mniej niż 10 osób; należy jednak wtedy zapewnić osobny dostęp do nich dla obu płci. W zakładach pracy powyżej 20 pracowników, firma musi zapewnić toalety wraz ze stołówką oraz szatnią, gdzie jest możliwość przechowywania odzieży prywatnej i roboczej.
Umywalnie
W umywalni powinny się znajdować: umywalki wraz z bateriami umywalkowymi, dozowniki do mydła lub dozowniki mydła w pianie, pojemniki na ręczniki papierowe lub suszarki do rąk oraz kosze na śmieci. Umywalki powinny być rozplanowane w ten sposób, że między nimi a przeciwległą ścianą nie może być mniej niż 1,3 m. Do umywalek powinna być doprowadzona ciepła i zimna woda. Zależnie od charakteru wykonywanej pracy w firmie, inna jest też zalecana przez przepisy ilość umywalek i tak:
- przy pracach brudzących i narażających na kontakt z substancjami szkodliwymi - jedna umywalka na pięciu pracowników
- budowy, gdzie spotkamy umywalki szeregowe - jedna umywalka na pięciu pracowników
- przy pracy biurowej - jedna umywalka na 30 mężczyzn lub na 20 kobiet
Ustępy
Toalety firmowe powinny być wyposażone w miski ustępowe, pisuary, pojemniki na papier toaletowy, kosze na śmieci, wieszaki oraz szczotki toaletowe. W miejscach, gdzie jest jeden rząd kabin odległość między nimi a ścianą musi wynosić min. 1,3 m a w przypadku rzędu kabin i pisuarów na przeciwległej ścianie ta odległości to min. 2 m; podobnie jest w przypadku dwóch rzędów kabin.
Prysznice
Prysznice powinny znajdować się w zakładach, gdzie praca powoduje zabrudzenie ciała. Powinny być usytuowane zaraz obok szatni, tak aby pracownicy nie musieli przechodzić z szatni pod prysznic zbyt długą drogą. Jedna kabina prysznicowa nie może przypadać na więcej niż 8 osób, a w przypadku pracy z substancjami trującymi, zakaźnymi, promieniotwórczymi, drażniącymi, uczulającymi, o nieprzyjemnym zapachu oraz przy pracach pylących i brudzących należy zapewnić min. jedną kabinę natryskową na pięciu pracowników. Każdy natrysk powinien mieć podłączoną ciepłą i zimną wodę. Przy zbiorowym mieszaniu, woda powinna mieć temp. od 35ºC do 40ºC, a przy indywidualnym mieszaniu od 50 ºC do 60 ºC.
Ryszard Kurek
Ole.pl
Dziękujemy za Twoją obecność. Obserwuj nas w Wiadomościach Google, aby być na bieżąco.
Komentarze nie na temat są usuwane.