Woda jako źródło wiedzy, inspiracji i współpracy
Materiał promocyjny

Wydarzenie stało się symbolem współpracy, wzajemnej inspiracji i edukacji przez działanie.
W dniach 7-9 kwietnia w Koninie miało miejsce wydarzenie, które połączyło świat edukacji, ekologii i międzynarodowej współpracy. Oficjalne podsumowanie projektu Erasmus+ „Life in a drop of water”, realizowanego przez Przedszkole nr 32 z Oddziałami Integracyjnymi w Koninie, odbyło się w niezwykle inspirującej atmosferze – w duchu troski o wodę, edukację i przyszłość naszych dzieci.
Głównym celem projektu było podniesienie kompetencji nauczycieli ze szkół partnerskich w zakresie poszerzania wiedzy dzieci, rodzin i lokalnej społeczności o roli wody w przyrodzie, jej właściwościach i zastosowaniach w różnych środowiskach klimatycznych. Kluczowym aspektem było również kształtowanie prawidłowych nawyków dotyczących oszczędzania wody.
Cele szczegółowe projektu obejmowały:
- Zwiększenie wiedzy o faunie i florze środowisk wodnych
- Zrozumienie znaczenia wody w codziennym życiu człowieka
- Rozwijanie świadomości ekologicznej w kontekście zmian klimatycznych
- Tworzenie okazji do eksperymentowania i bezpośredniego kontaktu z naturą
- Udostępnienie nauczycielom i rodzicom narzędzi i materiałów do kształtowania proekologicznych postaw dzieci
Kulminacyjnym punktem projektu było wyjątkowe przedstawienie pt. „O wędkarzu i smutnej rybce”, przygotowane przez dzieci z Przedszkola nr 32. Spektakl, stworzony w ramach innowacji pedagogicznej klasy patronackiej eTwinning, we współpracy z Przedszkolem nr 5 „Plastuś”, Przedszkolem nr 11 „Pentliczek” oraz Przedszkolem nr 15 „Mali Przyrodnicy” w Koninie. Zachwycił nie tylko formą artystyczną, ale i przekazem edukacyjnym – przypominając, że nawet najmniejsze działania na rzecz ochrony środowiska mają znaczenie.
Do Konina przybyli partnerzy projektu z Austrii, Hiszpanii i Islandii, którzy oprócz udziału w wydarzeniu artystycznym odwiedzili również lokalne placówki oświatowe, wymienili się doświadczeniami i nawiązali trwałe kontakty zawodowe.
W ramach podsumowania projektu Erasmus+ „Life on a Drop of Water” uczestnicy wizyty studyjnej odwiedzili ciepłownię geotermalną w Koninie, zarządzaną przez Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej (MPEC-Konin).
Podczas wizyty goście z Hiszpanii, Islandii i Austrii mieli okazję poznać: sposób działania instalacji geotermalnej, proces pozyskiwania ciepła z głębokich warstw ziemi, zastosowanie nowoczesnych technologii w energetyce miejskiej, plany rozwoju systemu w kierunku neutralności klimatycznej.
To wyjątkowe miejsce wpisuje się w główne cele projektu „Life in a drop of water”, ponieważ uczy, jak zrównoważone gospodarowanie zasobami naturalnymi, w tym wodą geotermalną, może wpływać na jakość życia mieszkańców i kondycję środowiska.
Kolejnym punktem programu była wizyta w Centrum Doskonalenia Nauczycieli. W ramach wizyty uczestnicy mieli okazję zapoznać się z nowatorskimi metodami nauczania, a szczególną uwagę przykuła prezentacja komputerów Z-Space – technologii umożliwiającej pracę i naukę w rzeczywistości wirtualnej 3D. Z-Space to innowacyjne stanowiska komputerowe, które łączą klasyczne metody nauczania z możliwościami interaktywnej rzeczywistości przestrzennej. To doskonałe narzędzie do nauki o wodzie, jej obiegu w przyrodzie, strukturze molekularnej, zjawiskach pogodowych czy zastosowaniach w różnych dziedzinach życia – czyli dokładnie tych obszarów, które poruszał projekt „Life in a drop of water”.
Wydarzenie stało się symbolem współpracy, wzajemnej inspiracji i edukacji przez działanie. W serdecznej atmosferze, przy wsparciu Fundacji Sukces Dziecka oraz zagranicznych partnerów, Konin ponownie udowodnił, że nowoczesna edukacja to edukacja otwarta, odpowiedzialna i oparta na wartościach.