Skocz do zawartości

Masz ważną informację? Prześlij nam tekst, zdjęcia czy filmy na WhatsApp - 739 008 805. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościWielkanoc w sztuce. W zbiorach licheńskiego muzeum

Wielkanoc w sztuce. W zbiorach licheńskiego muzeum

Dodano:
Wielkanoc w sztuce. W zbiorach licheńskiego muzeum

Licheńskie muzeum posiada w swoich zbiorach grafiki i obrazy o tematyce pasyjnej. Wielkanoc w sztuce. 

- Wizerunki Chrystusa dźwigającego krzyż, czy Chrystusa ukrzyżowanego należą do częstych motywów w malarstwie. Wynikało to między innymi z potrzeby modlitewnego przeżywania zbawczych wydarzeń, w czym obrazy były bardzo pomocne. Tematy pasyjne podejmowało w swej twórczości wielu wybitnych, europejskich artystów m.in. Hans Memling, Matthias Grünewald, Albrecht Dürer, czy Pieter Paul Rubens - mówi Anita Rossa z licheńskiego muzeum. 

Muzeum im. ks. Józefa Jarzębowskiego znajdujące się w północnej części licheńskiej bazyliki, posiada w swojej kolekcji grafiki i obrazy odnoszące się do tematyki pasyjnej. Jednymi z cenniejszych są te z pracowni flamandzkiego malarza Petera Paula Rubensa, który nie wykonał samodzielnie żadnej grafiki, jednak zorganizował świetnie prosperujący warsztat sztycharski. Powstało tam prawie 800 rycin do obrazów z jego atelier malarskiego. Oto te prace. 

Ostatnia wieczerza autorstwa Boëtiusa Adamsza Bolswerta (1580-1633) według obrazu Petera Paula Rubensa (1577-1640), powstała w Antwerpii w I poł. XVII w. Wprowadza w klimat triduum paschalnego. Wielki Czwartek obchodzony jest jako pamiątka ustanowienia sakramentów kapłaństwa i Eucharystii podczas Ostatniej Wieczerzy. Jezus z dwunastoma apostołami siedzi przy stole, na którym stoi kielich, w tle widoczna jest bogato zdobiona sala. Chrystus zasiadający za stołem błogosławi chleb i wino. W tle widzimy wnętrze z portalem, oknem, kotarą, księgą i lichtarzami.

Ostatnia wieczerza (1630–1631) obraz olejny Petera Paula Rubensa, według którego powstała grafika, został zamówiony przez Catherine Lescuyer. Rubens namalował go jako część ołtarza w kościele St. Rombout (Rumbold) w Mechelen. Judasz odwraca się w stronę widza, tym samym siedzi tyłem do stołu i pozostałych biesiadników. To jego postać obok Chrystusa wyróżnia się w całej kompozycji. Judasz przykłada prawą rękę do ust, unikając bezpośredniego kontaktu z innymi postaciami, jest wyraźnie zdenerwowany. Jezus znajduje się w centrum, otoczony przez swoich uczniów, po sześciu z każdej strony. Trzyma przed sobą bochenek i kieliszek wina. Jego postać świeci swoim światłem. Scena stanowi wykładnię teologiczną Ostatniej Wieczerzy.

Kolejne jest Biczowanie Chrystusa, autorem tego miedziorytu jest Paulus Pontius (1603 - 1658) a inspiracją także był obraz Petera Paula Rubensa (1577-1640). Grafika powstała w Antwerpii, w latach 1615-1658. Motyw biczowania Chrystusa pochodzi z Nowego Testamentu i został opisany przez trzy Ewangelie: Mateusza, Marka i Jana. Scena rozgrywa się wewnątrz ciemnego pomieszczenia, rozjaśnionego okrągłym, zakratowanym oknem. W centrum widzimy Chrystusa przywiązanego do kolumny i bitego przez żołnierzy. Czarny pies u stóp żołnierza symbolizuje zdradę osoby najbliższej. Po osądzeniu przez Piłata i ubiczowaniu, Chrystus został skazany na ukrzyżowanie.

Rozpoczęła się Droga Krzyżowa. To wydarzenie na miedziorycie przedstawił Pierre Mariette I (1596 - 1657) według ryciny Paulusa Pontiusa (1603 - 1658), Francois Ragot (1638-1670). Powstało w Antwerpii w latach 1632-1657. Grafika jest niezbyt dokładną kopią według obrazu Droga na Kalwarię Petera Paula Rubensa. Został namalowany w latach 1636 – 1637 dla opackiego kościoła w Afflighem koło Brukseli. Przedstawiona scena była odtwarzana jako VI stacja drogi krzyżowej rozpropagowanej przez franciszkanów. Rubens nie trzymał się dokładnie Ewangelii. Po prawej stronie obrazu namalował dwóch złoczyńców zakutych w kajdany i popędzanych na górę. Prawdopodobnie byli to ci sami, którzy później zawiśli obok Jezusa. Zbawiciel został uchwycony w momencie upadku pod ciężarem krzyża. Jego twarz jest ocierana z krwi i potu przez Weronikę. Na chuście, według legendy, miała odbić się twarz Jezusa i od XVIII wieku jest przechowywana w bazylice św. Piotra w Rzymie. Obok Weroniki widoczna jest Maryja i św. Jan Apostoł. Szymon Cyrenejczyk przedstawiony jako muskularny mężczyzna, podbiega do leżącego Chrystusa i pomaga mu dźwignąć krzyż. Na kolejnym planie widoczni są żołnierze na koniach z włóczniami i flagami. Nad nimi kłębią się czarne chmury.

Opłakiwanie Chrystusa Pieter Claesz Soutman (ok. 1580 -1657), według obrazu Petera Paula Rubensa (1577-1640),  Antwerpia, 1616-1624. Przedstawienie sceny Lamentacji. Maryja pochylona nad martwym ciałem Syna, próbuje otworzyć oko Chrystusa, św. Jan stoi po stronie lewej Maryi, Nikodem zaś po prawej.

Zmartwychwstanie Schelte a` Bolswert (1586 – 1659) według Petera Paula Rubensa (1577-1640), Antwerpia, 1640-1645. Grafika według obrazu Patera Paula Rubensa. Lustrzane odbicie w stosunku do oryginału powstałego w 1611-1612. Obraz, według którego powstała grafika, znajduje się w centrum tryptyku. Tryptyk zaś znajduje się w Katedrze Najświętszej Marii Panny w Antwerpii, w Belgii. Centralny panel przedstawia Zmartwychwstałego Jezusa wyłaniającego się z grobowca, otoczonego przerażonymi rzymskimi żołnierzami. Lewy panel przedstawia Jana Chrzciciela, a prawy panel pokazuje Martynę z Rzymu. Ci święci to odpowiednio patroni i imiennicy drukarza Jana Moretusa z Plantin oraz wdowy po nim Martyny Plantin, która złożyła zamówienie na tryptyk. Grafika ukazuje Chrystusa w momencie opuszczania grobu. Chrystus ukazany jest między światem żywych a światem umarłych, lewą nogę stawia już na skale, ale prawą ma jeszcze w grobie. Wspiera się na chorągwi wielkanocnej.

Opisy i zdjęcia: Muzeum im. ks. Józefa Jarzębowskiego w Licheniu 

Czytaj więcej na temat:Licheń , licheńskie muzeum , wielkanoc
Komentarze
Każdy wiedział że soloż kupił to za bezcen kazdy kumaty widzi teraz jaki to jest majątek budynki działki maszyny złom miedź elektronika setki milionów zł majątek który budowało to społeczenstwo tego powiatu przez ponad 70 lat teraz zagarnie jeden człowiek
Dodano: Autor: ....
Proponuję zrobić w miejsce tych budynków mega Biedronkę .
Dodano: Autor: B B
a PiS-owski rząd nie dał zgody na nowe odkrywki, tragedia.
Dodano: Autor: Piotr Karol
Dęby szlacheckie nie powstały bo było referendum a to była bezproblemowa odkrywka z dużą iloscią węgla oscisłowo nie powstało bo kopalnia całkiem przypadkowo nie wysyłała dokumentów do ministerstwa środowiska
Dodano: Autor: ....
Za sprzedaż solożowi kopalni - powinny gnojki za to odpowiedzialne iść do p***rla , na czele z solożem . Kwota sprzedaży była paserska . Zamknięcie kopalni i nieotwieranie nowych odkrywek - to zbrodnia. Niemcy otwierają nowe złoża ,elektrownie - na węgiel BRUNATNY dokładnie taki sam jak u nas ... Wszystkie zielone organizacje pseudoekologiczne - które protestowały przeciwko nowym odkrywkom - powinny być prześwietlone przez ABW i kontrwywiad. Ruskie służby specjalne - SWR, KGB ,GRU w ciągu ostatnich 2 dekad wydały około 80- 100 MILIONÓW euro na działalność takich właśnie organizacji .
Dodano: Autor: Mister Belmondo
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole