Skocz do zawartości

Masz ważną informację? Prześlij nam tekst, zdjęcia czy filmy na WhatsApp - 739 008 805. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościTo będzie transportowa rewolucja w regionie? Nowe autobusy i zajezdnia

To będzie transportowa rewolucja w regionie? Nowe autobusy i zajezdnia

Dodano: , Żródło: LM.pl
To będzie transportowa rewolucja w regionie? Nowe autobusy i zajezdnia
Transport

Dziesięć autobusów wodorowych, nowa zajezdnia autobusowa, czy budowa dworca PKS w Turku – to niektóre z zadań, które mają zostać zrealizowane w ramach projektu finansowanego z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Na ten cel zaplanowane jest 155 mln zł.

„Sprawnie funkcjonujący i zdekarbonizowany transport publiczny” – tak nazywa się jeden z największych projektów, które finansowane mają być z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Niedawno miasto Konin ogłosiło konkurs na partnera do realizacji tego zadania. Choć formalnie jest to jeden projekt to tak naprawdę składa się z kilku sporych rozmiarów inwestycji w całej Wielkopolsce Wschodniej. Wszystkie krążą wokół transportu autobusowego.

Autobusy wodorowe i nowa zajezdnia

W ramach zadania zakupionych ma zostać dziesięć autobusów wodorowych – osiem typu MAXI (dwunastometrowe) i dwa typu MEGA (osiemnastometrowe). Ponadto wybudowana ma zostać nowa zajezdnia autobusowa w Koninie. Budynek planowany jest jako dwukondygnacyjny z infrastrukturą do produkcji, tankowania i przechowywania wodoru, warsztatem, myjnią, magazynem, czy dyspozytornią. Jak informuje Katarzyna Rejniak, zastępca kierownika Wydziału Rozwoju i Inwestycji Urzędu Miejskiego w Koninie, lokalizacja wskazana będzie po wyborze partnera projektu. – Chodzi o miejsce na terenach inwestycyjnych w Międzylesiu – dodaje.

Inwestycji w Koninie będzie jednak więcej. Przy budowanym właśnie dworcu kolejowym ma powstać węzeł przesiadkowy. Co to oznacza? Np. zielone przystanki dla MZK i PKS, stojaki dla rowerów, wiaty dla rowerów, stacja samoobsługowej naprawy rowerów, buspasy, czy elementy małej architektury: donice, ławki, czy nasadzenia. Niewykluczona jest również budowa parkingu wraz z odwodnieniem i zielononiebieską infrastrukturą (pod warunkiem uzyskania zgody na dysponowanie nieruchomością od PKP).

To wszystko możliwości. Jak dokładnie będzie wyglądał węzeł przesiadkowy dopiero się okaże. – Miasto Konin jest na etapie uzyskania zgody od PKP na przekazanie gruntu w celu realizacji projektu. Po otrzymanej zgodzie będzie wybrany wykonawca, który opracuje koncepcję / Program Funkcjonalno-Użytkowy – informuje Katarzyna Rejniak.

Inwestycje też w Kole, Słupcy i Turku

Część zadań realizowana będzie również w innych miejscach regionu. Największą inwestycją wydaje się być budowa dworca PKS w Turku. W Słupcy powstać ma parking dla samochodów i rowerów przy ul. Dworcowej, a także zmodernizowany dworzec PKP. Parking i wiata na rowery staną również w Kole. Do węzłów przesiadkowych zbudowane mają zostać również drogi pieszo-rowerowe, ale dokładnej listy gdzie powstaną jeszcze nie ma.

Ostatnim zadaniem w ramach projektu jest rozbudowa systemu informacji pasażerskiej w głównych węzłach przesiadkowych regionu, a także rozbudowa systemu wspólnego biletu, który miałby połączyć przewozy MZK Konin, PKS Konin i Kolei Wielkopolskich.

Projekt na trzy lata

Projekt ma się rozpocząć w pierwszej połowie przyszłego roku i potrwać do końca 2027 r. Obecnie miasto Konin, jako lider projektu, szuka partnerów do realizacji zadań. Mogą to być podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, co zawęża krąg potencjalnych partnerów głównie do spółek samorządowych.

Na realizację wszystkich tych inwestycji zaplanowane zostało 155 mln zł.

Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole