Rzgów. Gmina dofinansuje kolej Konin – Turek. Radni jednomyślni

Pół miliona złotych gmina Rzgów wyda na budowę linii kolejowej Konin – Turek. Choć trasa nie będzie przebiegać po terenie gminy, radni zdecydowali się dofinansować tę inwestycję w wysokości 500 tys. zł.
W piątek Rada Gminy Rzgów procedowała uchwałę dot. dofinansowania budowy linii kolejowej Konin – Turek. Wszyscy radni poparli to rozwiązanie. Samorząd na ten cel do 2028 r. wyda łącznie pół miliona złotych. Przez pierwsze cztery lata będą to kwoty niewielkie, na ten rok gmina zaplanowała zaledwie 6100 zł. Najwięcej pieniędzy przekazanych zostanie w latach 2027 i 2028: odpowiednio ponad 238 tys. zł i ponad 237 tys. zł.
Pieniądze wejdą do puli, którą musi wyłożyć województwo wielkopolskie. Linia kolejowa Konin – Turek dofinansowana została bowiem z programu Kolej+ w 85%. Pozostałe 15%, czyli nawet 150 mln zł, wydać musi wnioskodawca, czyli Samorząd Województwa Wielkopolskiego. W zeszłym roku toczyły się negocjacje pomiędzy władzami wojewódzkimi, a samorządami lokalnymi ws. podziału tej kwoty. Ostatecznie stanęło na tym, że obie strony wyłożą po połowie potrzebnych pieniędzy.
Kolej przez gminę Rzgów nie będzie biec, mimo tego marszałek już w lutym zeszłego roku zwrócił się do tego, jak i okolicznych samorządów (m.in. Rychwała i Grodźca) o partycypowanie w kosztach. – W piśmie jest, że wpłynie to na rozwój naszego regionu i gmin, a nasi mieszkańcy będą mieli zapewnioną przy tej inwestycji pracę – mówił wtedy wójt gminy Rzgów Grzegorz Matuszak. Wtedy marszałek oczekiwał nawet 1,6 mln zł.
Ostatecznie to wsparcie będzie niższe. Rada Gmina Rzgów jest już kolejnym organem, które takie dofinansowanie do inwestycji przegłosował. W czwartek taką decyzję podjęli radni gminy Stare Miasto, a w środę – powiatu konińskiego.
PKP PLK S.A., który odpowiada za inwestycję, rozpisał przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej i pełnienie nadzoru autorskiego budowy. Zainteresowanych jest osiem firm, a najtańsza oferta opiewa na 14,5 mln zł. Wybrany wykonawca będzie miał niemal trzy lata na jej przygotowanie. Sama budowa powinna zakończyć się w 2028 r. Jej koszt obecnie nie jest znany – wstępne szacunki mówiły o ponad 600 mln zł, ale już dziś wiadomo, że będzie on znacznie wyższy. Niektórzy mówią nawet o miliardzie złotych. Linia kolejowa ma liczyć ok. 38 km i w obecnie rekomendowanym wariancie będzie wieść przez Brzeźno (gm. Krzymów), Żychlin, Żdżary (gm. Stare Miasto), Kiszewy, Tuliszków, Grzymiszew, Imiełków (gm. Tuliszków), Słodków i Obrzębin (gm. Turek).
Komentarze nie na temat są usuwane.