Skocz do zawartości

Masz ważną informację? Prześlij nam tekst, zdjęcia czy filmy na WhatsApp - 739 008 805. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościPowtórka w „wodorowym” przetargu dla MZK – PAK „solówki”, Solaris „przeguby”

Powtórka w „wodorowym” przetargu dla MZK – PAK „solówki”, Solaris „przeguby”

Autor: Kamil Wódczak, miłośnik transportu publicznego

Dodano:
Powtórka w „wodorowym” przetargu dla MZK – PAK „solówki”, Solaris „przeguby”
TRANSPORT

Miejski Zakład Komunikacji w Koninie otworzył oferty w przetargu na dostawę kolejnych dziesięciu autobusów wodorowych – tym razem ośmiu klasy MAXI (12-metrowych) oraz dwóch klasy MEGA (przegubowych). Wartość całego zamówienia sięga niemal 40 milionów złotych. 

Podobnie jak w ubiegłym roku, MZK zdecydował się na podział przetargu na dwie odrębne części. I ponownie – identycznie jak poprzednio – zamówieniem podzieliło się dwóch tych samych producentów. Część I, obejmująca dostawę ośmiu 12-metrowych autobusów wodorowych – jedyną ofertę złożyła firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o., proponując autobusy Neso Bus 12 za kwotę 28 665 356,64 zł brutto. Część II, dotycząca dwóch przegubowych autobusów wodorowych – również tylko jedna oferta, tym razem od Solaris Bus & Coach Sp. z o.o., który zaoferował model Solaris Urbino 18 hydrogen za 10 083 048,00 zł brutto. 

MZK zaplanował na realizację zamówienia odpowiednio: 29 520 000,00 zł brutto dla części I oraz 10 332 000,00 zł brutto dla części II. Oznacza to, że obie oferty mieszczą się w zakładanym budżecie operatora, co praktycznie przesądza o rozstrzygnięciu postępowania – pozostaje jedynie formalność. 

Najpierw zajezdnia, potem autobusy? 

Nowe, ekologiczne autobusy mają trafić do Konina najwcześniej 15 listopada 2027 roku. Termin ten jest najprawdopodobniej ściśle powiązany z planowaną budową nowej zajezdni MZK przy ulicy Brunatnej. W przypadku autobusów wodorowych będzie ona odgrywać kluczową rolę – szczególnie w kontekście infrastruktury do tankowania wodoru. Obecnie pojazdy tego typu codziennie muszą pokonywać spory dystans z zajezdni przy ul. Marii Dąbrowskiej, by zatankować się na terenie elektrowni w Gosławicach. Nowe „wodorki” z pewnością przyczynią się do dalszego ograniczania emisji, zastępując kolejne diesle i zwiększając udział pojazdów zeroemisyjnych w taborze MZK. 

Wielki projekt, wielkie pieniądze 

Zakup autobusów to tylko jeden z elementów szeroko zakrojonego projektu modernizacji transportu publicznego w regionie, skoncentrowanego na niskoemisyjnych rozwiązaniach. W jego ramach planowane są także: 

  • budowa nowej zajezdni MZK Konin, 

  • stworzenie nowoczesnego węzła przesiadkowego przy stacji kolejowej, 

  • oraz rozbudowa systemu inteligentnego zarządzania ruchem miejskim. 

Całość inwestycji – zarówno autobusy, jak i infrastruktura – zostanie dofinansowana z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji. 

Jeden elektryk – jeden problem 

W ramach projektu „Autobusy wodorowe i elektryczne dla Konina – Zielonego Miasta Energii”, w pierwszym kwartale 2026 roku do Konina trafi pięć przegubowych autobusów wodorowych typu Solaris Urbino 18 IV Hydrogen. To jednak nie koniec inwestycji w ekologiczny transport – już w przyszłym roku tabor MZK zasili również kolejny autobus elektryczny. 

W środę, 16 kwietnia, MZK otworzył oferty w przetargu na jego dostawę. Wśród oferentów znalazła się firma Solaris, która zaproponowała pojazd za ponad 5 milionów złotych brutto – kwotę znacząco przewyższającą założony budżet zamawiającego. 

Zaskoczeniem okazało się pojawienie drugiej oferty – złożonej przez firmę Veramo z Elbląga, prawdopodobnie reprezentującą chińską markę Golden Dragon. Veramo zaproponowało znacznie niższą cenę – niemal dwukrotnie niższą niż Solaris, co sprawia, że oferta ta mieści się w budżecie MZK. 

Przed konińskim przewoźnikiem stoi więc niełatwy wybór: z jednej strony doświadczony producent z renomą, ale ceną o prawie milion złotych przekraczającą zakładany limit, z drugiej – atrakcyjna finansowo propozycja od nowego gracza na polskim rynku, która może oznaczać swego rodzaju eksperyment i ryzyko. 

Coraz więcej autobusów zeroemisyjnych 

Obecna flota MZK Konin składa się z 20 autobusów zero- lub niskoemisyjnych: 

  • 6 hybrydowych (w tym 2 przegubowe), 
  • 8 elektrycznych, 
  • oraz 6 wodorowych. 

Producent Solaris odpowiada za wszystkie hybrydy oraz 7 z 8 elektryków. Z kolei 5 autobusów wodorowych to modele Neso Bus 12 od PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Flotę uzupełnia jeszcze jeden wodorowy Solaris i elektryczna Pilea – jednak oba te pojazdy w ostatnich miesiącach były wyłączane z eksploatacji. Wodorowy Solaris ponownie trafił do serwisu producenta pod Poznaniem i dopiero niedawno wrócił do miasta, natomiast Pilea, po upadku ARP E-Vehicles, od września nie opuściła zajezdni i jej przyszłość pozostaje niejasna. 

W ramach projektu „Autobusy wodorowe i elektryczne dla Konina – Zielonego Miasta Energii” do Konina w I kwartale 2026 roku dotrze 5 przegubowych autobusów wodorowych typu Solaris Urbino 18 IV Hydrogen. Za ponad 2 lata tabor MZK może liczyć zatem aż 30 autobusów zeroemisyjnych. 

Na naszym portalu wkrótce wrócimy do poprzedniego przetargu na autobusy wodorowe – podzielimy się wtedy zaskakującymi informacjami, które rzucą nowe światło na kulisy tej inwestycji. 

Weź udział w dyskusji
0/1000
0/28
KOMENTOWAĆ MOGĄ TYLKO OSOBY ZALOGOWANE
Twój komentarz może zostać przeczytany przez tysiące osób. Wydawca portalu LM.pl spółka LM LOKALNE MEDIA Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za jego treść. Komentarze zniesławiające lub mogące naruszać dobra osobiste osób trzecich grożą odpowiedzialnością karną i cywilną. Osoby pokrzywdzone mogą skutecznie dochodzić swoich praw w organach ścigania i w sądach. Zgodnie z ust. 16 Regulaminu Twój komentarz może zostać opublikowany nie tylko na tej stronie, ale również w innych mediach.
Komentarze nie na temat są usuwane.
Komentarze
  • 1
  • 2
Nic tylko czekać na komentarze bandy nieudaczników, że znowu BMW... To już jest tak płytkie i żałosne jak rozpadajaca się przeprawa...
Dodano: Autor: ~ Gimbus
VW T4 = firma budowlana starter pack. A jak firma budowlana to i wiadomo jak to budowlańcy. 18 harnasiów w robocie wypite, 2x 200 zołądkowej de luxe i potem sie po pracy płoty zalicza...
Dodano: Autor: ~ alf
VW T4, BMW E46 , BMW E60, Passat B5 po lifcie, Audi A4. To są synonimy polskiej pięknej dorodnej wsi.
Dodano: Autor: ~ prksenik
STOP dziwnym wypadkom !! Należy sprawdzić historię pojazdu: kto sprowadził, kto wyklepał i kto dopuścił do ruchu. W razie stwierdzenia uchybień ukarać !! I tak za każdym razem.
Dodano: Autor: ~ kollo
na wsi jest 100 razy lepiej niż w "wielkim mieście" koniowie który de facto upada .....
Dodano: Autor: ~ amen456
Dopłaty z Unii was podbudowały, my takowych nie mamy, na wsiach obecnie panuje sielanka, niemiecki samochód na każdym podwórku, a co.
Dodano: Autor: ~ Miastowy
Niemiecki jest trwały, a że powypadkowy, czy wręcz składany z kilku to co ?
Dodano: Autor: ~ BMW
Widziałeś młodego, mądrego w BMW, ile wozów tej marki rozbitych, a ilu młodych zginęło lub zostało okaleczonych.
Dodano: Autor: ~ Fiat Uno
Ile ludzi zginęło w uno bo to mała blaszana namiastka samochodu nie posiada żadnych standardów bezpieczeństwa, strach tym na ulicę wyjechać. Auto typowych Januszy i plebsów.
Dodano: Autor: ~ Fuck the fiat uno.
kosowo :D
Dodano: Autor: ~ vv
  • 1
  • 2
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole