Ministerstwo Infrastruktury: Nie rozważamy budowy kolei Konin – Łódź
Ministerstwo Infrastruktury nie rozważa zmiany koncepcji obecnej inwestycji Konin – Turek – poinformowała rzecznik prasowa ministerstwa Anna Szumańska. Jednocześnie przyznała, że trwa obecnie przegląd projektów realizowanych w ramach programu Kolej Plus.
Należałoby wrócić do koncepcji połączenia Konina z Łodzią – stwierdził podczas majowej sesji Sejmiku Województwa Wielkopolskiego marszałek Marek Woźniak. Radni pytali go o przyszłość budowy linii kolejowej Konin – Turek. Woźniak wyjaśniał, że chce rozmawiać z PKP PLK i Ministerstwem Infrastruktury nt. rozszerzenia projektu. – Wtedy ten przebieg miałby sens, bo skracałby drogę z Poznania do Łodzi, łączył Turek w ramach sieci ogólnopolskich – ocenił.
Minister nie rozważa zmiany koncepcji
Jak wyliczał Woźniak, taka inwestycja mogłaby pochłonąć nawet 2,5 mld zł i musiałaby być realizowana przez państwo, a nie z programu Kolej Plus (w którym uczestniczą też samorządy). Jednocześnie zaznaczył, że jeśli do takiego wariantu ministerstwo się nie przychyli, województwo będzie musiało rozważyć kontynuację budowy linii Konin – Turek. – Koszty wzrastają i musimy mieć tego świadomość – powiedział marszałek.
Zapytaliśmy Ministerstwo Infrastruktury oraz PKP PLK, czy Marek Woźniak zwrócił się już do nich z pomysłem budowy linii Konin – Łódź i jaka jest ich opinia na ten temat. Odpowiedzi od spółki nie dostaliśmy, swoje zdanie na ten temat wyraziło natomiast ministerstwo.
– Ministerstwo Infrastruktury nie rozważa możliwości zmiany koncepcji obecnej inwestycji Konin – Turek i rozszerzenia jej na odcinek do Łodzi – odpisała LM.pl rzeczniczka prasowa ministerstwa Anna Szumańska.
Przyglądają się planowanym inwestycjom
Jak dodała, obecnie dokonywany jest przegląd projektów kolejowych, w tym również tych finansowanych z programu Kolej Plus. – Projekty analizowane są pod kątem racjonalnego wydatkowania środków oraz kształtowania się potoków podróżnych, deklaracji organizatorów przewozów, potrzeb przewozowych i funkcjonalności komunikacyjnych dla mieszkańców. Rozwiązania techniczne powinny być adekwatne do oczekiwanych efektów – zaznaczyła.
Szumańska podkreśliła, że decyzje powinny być podejmowane w sposób profesjonalny, a walka z wykluczeniem transportowym powinna polegać na dostosowaniu środków transportu do potoków pasażerskich. Jak dodała, ministerstwo dostrzega wzrost kosztów budowy linii Konin – Turek (obecnie szacowane są na poziomie ponad 1,1 mld zł).
Planowana linia kolejowa ma liczyć ok. 38 km i w obecnie wybranym wariancie W9 będzie wieść przez Brzeźno (gm. Krzymów), Żychlin, Żdżary (gm. Stare Miasto), Kiszewy, Tuliszków, Grzymiszew, Imiełków (gm. Tuliszków), Słodków i Obrzębin (gm. Turek). Wybrany już został wykonawca dokumentacji, a w połowie marca odbyły się konsultacje społeczne w sprawie jej przebiegu.
Dziękujemy za Twoją obecność. Obserwuj nas w Wiadomościach Google, aby być na bieżąco.