Skocz do zawartości

Masz ważną informację? Prześlij nam tekst, zdjęcia czy filmy na WhatsApp - 739 008 805. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościLinia kolejowa Konin – Turek. Gdzie mają być zlokalizowane przystanki?

Linia kolejowa Konin – Turek. Gdzie mają być zlokalizowane przystanki?

Dodano: , Żródło: LM.pl
Linia kolejowa Konin – Turek. Gdzie mają być zlokalizowane przystanki?
Kolej Konin - Turek

Jedenaście przystanków kolejowych ma powstać na planowanej linii kolejowej między Koninem a Turkiem. O zasadność wsparcia inwestycji w wariancie pierwszym pyta lokalne samorządy Stowarzyszenie Varta.

Pytania o zasadność współfinansowania budowy linii kolejowej między Koninem a Turkiem wysłali do radnych jedenastu samorządów członkowie Stowarzyszenia Varta. Grupa zawiązała się, by lobbować za zmianą trasy przebiegu linii z wybranego wariantu przez Tuliszków na alternatywny prowadzący przez Władysławów. W przesłanych do radnych materiałach wskazują proponowane lokalizacje przystanków i wskazują na problemy, które może generować budowa nowej linii. Wskazane miejsca (do obejrzenia w galerii poniżej) nie są ostateczne, to jedynie propozycja ze strony firmy wykonującej studium planistyczne projektowanego połączenia.

Gdzie planowane są przystanki?

W piśmie przedstawimy informacje, które naszym zdaniem są istotne w procesie podejmowania decyzji dot. projektu budowy kolei, a także w kontekście trwania gmin w Umowie partnerstwa. Często zresztą umowy te zostały podpisane przez włodarzy bez akceptacji radnych, dlatego pośrednim celem pisma jest poinformowanie ich o istnieniu takiej umowy oraz możliwych konsekwencjach udziału gminy w projekcie – wyjaśniają przedstawiciele stowarzyszenia.

Przystanków na projektowanej linii ma być jedenaście: w Brzeźnie (gm. Krzymów), Żychlinie, Żdżarach (gm. Stare Miasto), Kiszewach, Tuliszkowie, Grzymiszewie, Imiełkowie (gm. Tuliszków), Słodkowie, Obrzębinie (gm. Turek) i dwa w Turku: jeden w gminie (Turek Zachód), a drugi w mieście (Turek). W przypadku większości przystanków dopuszczona jest możliwość wybudowania przy nich parkingów (nie uwzględniono go tylko w przypadku Brzeźna).

Varta: samorządy będą musiały dołożyć więcej

Jak zwraca uwagę stowarzyszenie Varta w swoim piśmie do radnych, planowana linia nie przebiega przez większość gmin, które współfinansują inwestycję. Na dodatek zagwarantowane finansowanie z programu Kolej+ pokrywa 85% kosztów zadania, ale w stosunku do szacunków ze studium, czyli ok. 650 mln zł. – Eksperci już w 2021 r. szacowali koszt takiej inwestycji na ponad miliard złotych – z czego wynika, że samorządy będące sygnatariuszami Umowy partnerstwa najprawdopodobniej będą musiały zapewnić dodatkowe finansowanie na poziomie minimum 350 mln zł – czytamy w piśmie.

Członkowie stowarzyszenia podkreślają też, że wariant przez Władysławów jest bardziej efektywny ekonomicznie i mniej oddziałuje na środowisko oraz zabudowę. W przypadku wariantu przez Tuliszków wyburzonych będzie musiało być siedem budynków (w tym dwa mieszkalne), a 75 kolejnych znajdzie się w bliskim sąsiedztwie (50 m) z torami.

Budzi zatem uzasadnione wątpliwości, czy dalsze ponoszenie kosztów związanych z projektem przez sygnatariuszy Umowy o partnerstwie nie stoi w sprzeczności z zasadami ochrony własności oraz najlepszego zaspokajania potrzeb ludności – podsumowuje stowarzyszenie.

Województwo złożyło już wniosek do PKP PLK S.A.

Budowa linii kolejowej pomiędzy Koninem a Turkiem została już zgłoszona przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego do PKP PLK S.A. po tym, jak władze wojewódzkie porozumiały się z samorządami lokalnymi ws. warunków finansowania inwestycji. Partycypować w niej mieli (oprócz województwa): powiat koniński, powiat turecki, miasto Turek, gmina Turek, gmina Kawęczyn, gmina Władysławów, gmina Brudzew, gmina Malanów, gmina Tuliszków, gmina Przykona, gmina Dobra i gmina Stare Miasto. We wrześniu negatywnie ws. współfinansowania budowy linii wypowiedzieli się jednak radni powiatu konińskiego.

Weź udział w dyskusji
0/1000
0/28
KOMENTOWAĆ MOGĄ TYLKO OSOBY ZALOGOWANE
Twój komentarz może zostać przeczytany przez tysiące osób. Wydawca portalu LM.pl spółka LM LOKALNE MEDIA Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za jego treść. Komentarze zniesławiające lub mogące naruszać dobra osobiste osób trzecich grożą odpowiedzialnością karną i cywilną. Osoby pokrzywdzone mogą skutecznie dochodzić swoich praw w organach ścigania i w sądach. Zgodnie z ust. 16 Regulaminu Twój komentarz może zostać opublikowany nie tylko na tej stronie, ale również w innych mediach.
Komentarze nie na temat są usuwane.
Komentarze
Dlaczego nie ma w planach żadnego przystanku w Koninie??? Na terenie Morzysławia/Laskówca będą się przecinały tory, to dobra lokacja. Grójec też mógłby byc brany pod uwagę. Skoro te tory będą szły obok to niech chociaz okoliczni mieszkańcy mają pożytek
Dodano: Autor: Konin Wschód
Ale te tory nie są dla zwykłych ludzi, to są tory dla bogatych przedsiębiorców i oni zrobią wszystko żeby je postawić.
Dodano: Autor: Bogaci się bogacą ...
Bo od dawna wiadomo że Konin to tylko Stary Konin. Mozyslaw i piąte jest do wyburzenia
Dodano: Autor: Ewa
Masakra. Ciekawe jaki czas dojazdu do Konina będzie przy 11 przystankach. Już widzę te tłumy na przystankach.
Dodano: Autor: Josef Josef
Kolej poważnie? Inwestycja tak rentowna że szok sam most przez rzekę to już kilkadziesiąt ładnych milionów złotych. Pewnie firma która wygra przetarg jest prowadzona przez szwagra tego co na stolku siedzi, i teraz rozumiem dlaczego w ogóle taki pomysł powstał.
Dodano: Autor: K ze Starego
Najgorsze w tym wszystkim jest to, iż zblazowane towarzystwo polityczne tak zwyczajnie ludzi mami, tym co i tak ma marne szanse powstania. Powodów są tysiące. Pierwszy. Jeszcze nie dotarły do naszych domostw poważne oznaki kryzysu ale już jest poważny problem - Opału, nie tylko węgla, brak a i tak jak jest to ceny rozpalają portfele. Czyli poszły konie po lasach i chrust zbierać. Po drugie. Już przeróżne ministry zapowiadają - Iż jakiś ktoś więcej niż 2000kw energii zużyje to domiar dostanie. Jeszcze z jedzonkiem nie do końca papuśnie się zapowiada. do medyków będą jeszcze większe problemy z dostaniem się(no chyba że ktoś ma wypchaną sakiewkę) ITP, ITD. I wy wszyscy zwolennicy tej niepotrzebnej linii liczycie że Jarek z Żoliborza wam to zafunduje? Kolejna sprawa. 11 przystanków na tym odcinku. No jak w kabarecie - Słuszny kierunek ma "nasza" władza :) ps. amerykany stwierdzi iż nadciąga sroga zima, bo w kraju nad Wisłą mieszkańcy chrust gromadzą.
Dodano: Autor: anLina
A kto będzie utrzymywał tą całą infrastrukturę ? Bo Konin nie radzi sobie już z remontami swoich mostów i wiaduktów o ulicach nie wspomnę.
Dodano: Autor: Konin
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole