Jak rozpoznać awarie zawieszenia?
Materiał promocyjny

Polscy kierowcy często spotykają się z usterkami układu zawieszenia swoich pojazdów. Mimo że sytuacja na lokalnych drogach poprawia się z roku na rok, wciąż musisz zmagać się z nierównościami, wybojami i dziurami na jezdni. To powoduje przyspieszone zużywanie się części zawieszenia. Które dokładnie podzespoły są najbardziej narażone na uszkodzenia? Jak można łatwo zidentyfikować proste awarie i uniknąć konieczności ponoszenia wysokich kosztów związanych z naprawą? Zapraszamy do lektury!
Jakie są najczęstsze usterki układu zawieszenia?
Uszkodzenia podzespołów przedniego zawieszenia są znacznie częstsze niż tylnego. Dzieje się tak ze względu na fakt, że to właśni te elementy są bardziej obciążone przez silnik. Dodatkowo działają na nie duże siły (zwłaszcza podczas skrętu). Czas dowiedzieć się, co najczęściej ulega awarii.
- Amortyzatory: Elementy te odpowiadają za tłumienie nierówności drogi. Jeśli działają prawidłowo, poprawiają komfort jazdy i zapewniają lepszą przyczepność kół do nawierzchni. Jeśli są zużyte, samochód nie trzyma się drogi tak dobrze, zwłaszcza na wybojach, co prowadzi do wydłużonej drogi hamowania. Przeciętnie amortyzatory mają żywotność około 80-100 tysięcy kilometrów. Ich zużycie można przede wszystkim zidentyfikować poprzez stan opon (nierównomierne zużycie bieżników), zauważalne pogorszenie się właściwości jezdnych pojazdu (trudności w utrzymaniu toru jazdy) lub charakterystyczne kiwanie się na wybojach czy przechylanie w momencie skrętu.
- Sprężyny: Elementy te absorbują wibracje wynikające z nierówności na drodze. Sprężyny zużywają się szybciej, zwłaszcza jeśli często przewozisz ciężkie ładunki lub ciągniesz przyczepę. To najważniejszych objawów zużycia należy zaliczyć m.in. przechylanie się auta na jedną stronę.
- Sworznie wahaczy: Amortyzatory i sprężyny są częścią kolumny MacPhersona, a sworznie wahaczy pełnią rolę kulistego przegubu, który łączy koło z wahaczem. Awaria sworzni wahaczy objawia się podobnymi symptomami. Jest to m.in. głośne stukanie (zwłaszcza na nierównościach) i trudności w utrzymaniu prawidłowego kierunku jazdy.
- Końcówka drążka kierowniczego: Skrzypienie podczas obracania kierownicą to prawdopodobnie objaw usterki w końcówce drążka kierowniczego. Jest to szczególnie niebezpieczna awaria, gdyż może prowadzić do utraty kontroli nad jednym z kół. Należy pamiętać, że zawsze po wymianie końcówek drążków kierowniczych po obu stronach należy ustawić zbieżność kół.
Diagnostyka zawieszenia – co sprawdzić?
W celu uniknięcia kosztownych napraw związanych z zawieszeniem, ważne jest regularne monitorowanie podzespołów oraz zwracanie uwagi na wszelkie niepokojące objawy i dźwięki, które mogą wskazywać na usterki. Najważniejszymi sygnałami wskazującymi na problemy z zawieszeniem są wyraźne stuki dochodzące z okolic kół, trudności w utrzymaniu prawidłowego toru jazdy oraz silne wibracje odczuwane na kierownicy.
Podczas diagnostyki zawieszenia samochodowego istnieje kilka ważnych elementów, które warto sprawdzić. Oprócz wspomnianych wyżej elementów są to także opony oraz łączniki stabilizatora. Pamiętaj, że diagnostyka zawieszenia powinna być przeprowadzana przez doświadczonego mechanika lub specjalistę, którzy posiadają odpowiednie narzędzia i wiedzę techniczną.
Czy awarii podzespołów zawieszenia można uniknąć?
Oczywiście. Wystarczy odpowiednio dbać o zawieszenie. Przede wszystkim powinieneś starać się unikać wjeżdżania w ubytki nawierzchni, zwłaszcza w te większe. Nie jest to proste zadanie, ponieważ polskie drogi wciąż nie są doskonałe, a niektóre z nich wymagają omijania jednej dziury, aby nie wpadać w kolejną. To właśnie dlatego tak ważne jest dostosowanie prędkości do stanu jezdni. Ponadto powinieneś zwalniać, gdy przekraczasz tory kolejowe, krawężniki i inne przeszkody poprzeczne.
By uniknąć kosztownych napraw, warto także nie lekceważyć pierwszych oznak problemów z zawieszeniem takich, jak stuki w zawieszeniu czy piski dochodzące z okolic kół. Te dźwięki świadczą o zużyciu jednego z elementów. Gdy jedna część zawieszenia przestaje działać poprawnie, pozostałe są bardziej obciążone, co skraca ich żywotność. Dobrze jest też, wykonując naprawę zawieszenia, korzystać z markowych części, które odznaczają się solidniejszym wykonaniem i mniej się zużywają.
Na koniec warto dodać, że im wcześniej rozpoznasz problem z układem zawieszenia, tym mniej będziesz musiał wydać na ewentualne naprawy. Jeśli martwią Cię nietypowe stuki i piski lub zauważasz wyraźne pogorszenie właściwości jezdnych pojazdu to warto odwiedzić zaufanego mechanika. Sprawne zawieszenie to gwarancja bezpieczeństwa na drodze.
Pogoda bywa kapryśna – kliknij teraz i sprawdź prognozę, żeby nie dać się jej przechytrzyć!
Komentarze nie na temat są usuwane.