Jak radzić sobie z brakiem zaangażowania pracowników w firmie?
Materiał promocyjny

W zmiennym i nieprzewidywalnym świecie trudno jest znaleźć jednoznaczną odpowiedź na pytanie, jak zaangażować pracowników w codzienne działanie firmy. Gdy poziom motywacji zatrudnionych osób zaczyna spadać, należy wprowadzić kilka konkretnych kroków, które pozwolą ocenić przyczyny tej sytuacji i znaleźć skuteczne rozwiązanie. Ostatnie lata pokazały, że prawdziwa siła organizacji tkwi w wiedzy oraz zaangażowaniu jej pracowników. Warto zatem do tego tematu podejść poważnie, aby móc zareagować na czas.
Jak NIE angażować pracowników?
Największym błędem wielu firm jest chęć osiągnięcia szybkich rezultatów, bez wielkiego wysiłku. W praktyce większość tych działań kończy się fiaskiem i nie jest dobrze odbierana przez pracowników. Organizacje, które zauważają spadek zaangażowania, często w panice łapią się różnych akcji PR-owych, które mają ocieplić ich wizerunek w oczach załogi.
Mowa tu między innymi o zasypywaniu pracowników firmowymi gadżetami, robieniu wspólnych zdjęć w koszulkach z barwami danej marki lub jakiejś hucznej imprezie firmowej. I choć te kroki z pewnością spodobają się wielu osobom, to niestety nie odpowiadają na pytanie jak skutecznie i trwale zaangażować pracowników. Nie przekładają się też na wzrost jego poziomu w dłuższej perspektywie.
Jak zacząć budować zaangażowanie pracowników?
To, co realnie pozwala zwiększać poziom zaangażowania i motywacji pracowników, nie zależy wyłącznie od działań PR-owych. Aby można było mówić o prawdziwym utożsamianiu się z organizacją i braniu odpowiedzialności za realizowane zadania, należy przeanalizować kulturę organizacyjną oraz sposób zarządzania w danej firmie. Przyczyna spadku zaangażowania w organizacji może być ukryta, dlatego podjęte działania muszą bazować na faktach i konkretnych wskaźnikach.
Aby poznać stan wyjściowy, warto przeprowadzić audyt tego obszaru, aby pod okiem specjalistów. Dzięki temu może w porę uda się znaleźć sposób na to, jak zaangażować pracowników danej organizacji. Czasami problemem może być nieodpowiedni sposób komunikacji, niesprawiedliwy system wynagradzania i premiowania lub ukryty mobbing. Spadek zaangażowania nie wynika bowiem z negatywnej postawy pracowników, ale z środowiska organizacyjnego, w którym działają.
Co wspiera zaangażowanie w pracy?
Gdy już uda się rozpoznać przyczynę spadku motywacji w zespołach, wówczas można dobrać do nich odpowiednie środki zaradcze. Może być to uaktualnienie oraz uatrakcyjnienie celów osobistych i zawodowych pracownika. W innym przypadku skuteczne może okazać się zwiększenie pola swobody i decyzyjności danej osoby. Często stosowaną techniką jest także wprowadzenie elementów grywalizacji do pracy zespołów.
To, jak zaangażować pracowników w działania firmy, powinno wynikać z potrzeb konkretnej organizacji i analizy oczekiwań osób w niej zatrudnionych. W tym celu należy postawić na otwarta komunikację, kulturę feedbacku oraz budowanie bezpieczeństwa psychologicznego w organizacji. Pracownicy czują silną motywację do działania, gdy mogą w pracy wykorzystywać swoje mocne strony oraz gdy ich indywidualny wkład jest doceniany przez przełożonych.
Podsumowanie
Temat tego, jak zaangażować pracowników w działania podejmowane w firmie jest obszerny i bardzo złożony. Zaangażowanie oraz motywacja pracowników zależą od wielu czynników, a także branży i otoczenia biznesowego, w którym pracują. Sposobów na radzenie sobie ze spodkiem zaangażowania w firmie należy zawsze szukać u podstaw - w strategii, kulturze organizacyjnej lub wewnętrznych relacjach.
Komentarze nie na temat są usuwane.