Jak dobrać właściwe amortyzatory do swojego samochodu?
Materiał promocyjny

Kiedy przychodzi czas na wymianę amortyzatorów – a możemy być pewni, że czas ten nadejdzie szybciej, niż byśmy chcieli – powstaje problem z dobraniem zamienników dla zamontowanych oryginalnie części. Nie jest to problem poważny w przypadku doboru amortyzatorów do auta produkowanego seryjnie i posiadającego standardowe zawieszenie. Poważny problem pojawia się dopiero wówczas, gdy w grę wchodzi korekta charakterystyki zachowania samochodu na drodze lub wymiana w aucie ze stuningowanym zawieszeniem.
Amortyzatory gazowe i olejowe
„Podstawowy podział amortyzatorów jest banalnie prosty”. – wyjaśnia Tomasz Ostrowski, ekspert odpowiedzialny za amortyzatory w ofercie Ucando.pl. – „Szukając nowych części, musimy przede wszystkim zdecydować, czy będą to amortyzatory gazowe czy olejowe”.
Amortyzatory olejowe doskonale sprawdzają się w pojazdach standardowych, przeznaczonych do jazdy w niezbyt trudnych warunkach terenowych. Ponieważ jednak charakteryzują się pewnymi trudnościami w ustaleniu jednolitych warunków pracy, a przy tym mają skłonność do tworzenia zjawiska kawitacji (spieniania cieczy), nie są zalecane do aut poruszających się po nierównym terenie. Przy wyraźnych nierównościach gruntu amortyzatory olejowe mogą na skutek kawitacji chwilowo tracić nawet 35% swojej sprawności.
Lepiej w takich sytuacjach radzą sobie amortyzatory gazowe, a właściwie gazowo-olejowe, posiadające przestrzeń wypełnioną azotem. Dzięki obecności gazu, w amortyzatorach tych nie występuje wspominane już zjawisko kawitacji. Jeszcze lepszym rozwiązaniem niż amortyzator gazowy dwururowy jest amortyzator gazowy jednorurowy, o znacznie wyższej sprawności i większym ciśnieniu gazu (25-35 bar zamiast 5-8).
Amortyzatory niestandardowe i tuningowe
Jeśli podczas wymiany amortyzatorów na nowe pragniemy wprowadzić również korektę w charakterystyce zachowania samochodu na drodze, powinniśmy skupić się nie tylko na sposobie działania amortyzatorów, ale również na dobrze takich części, które – choć przystosowane są do seryjnej wysokości zawieszenia i standardowego rodzaju sprężyn – posiadają wyższą, niż amortyzatory montowane oryginalnie, siłę tłumienia. Na rynku znaleźć można kilka marek oferujących podobne rozwiązania. Warto jednak szukać ich lub sprowadzać za pośrednictwem sprawdzonych i renomowanych dostawców, nawet jeśli w ten sposób zwiększą się koszty zakupu. Ryzyko trafienia na podróbkę lub część niespełniającą naszych oczekiwań jest dość duże.
Prawdziwym wyzwaniem będzie jednak dopiero wymiana amortyzatorów w samochodzie tuningowanym. Przerobione zawieszenie wymaga całkowicie niestandardowych rozwiązań, dlatego nowych części należy szukać w katalogach wyspecjalizowanych firm tuningowych. W żadnym razie nie należy decydować się na zamienniki przystosowane do innych modeli aut, np. amortyzatory przeznaczone do samochodów dostawczych.
Pogoda bywa kapryśna – kliknij teraz i sprawdź prognozę, żeby nie dać się jej przechytrzyć!
Komentarze nie na temat są usuwane.