Nowy Konin zaczął się w Czarkowie
Wracamy do wspomnień o dawnym Koninie, które tak żywo zainteresowały naszych Czytelników. Tym razem zapraszamy do podróży po Czarkowie, gdzie zbudowano pierwsze bloki nowego Konina.
Wracamy do wspomnień o dawnym Koninie, które tak żywo zainteresowały naszych Czytelników. Tym razem zapraszamy do podróży po Czarkowie, gdzie zbudowano pierwsze bloki nowego Konina.
Choć Czarków, a więc wieś, na miejscu której powstały pierwsze osiedla nowego Konina, została włączona do miasta dopiero w latach czterdziestych ubiegłego wieku, Konin pojawił się tam już dwadzieścia lat wcześniej. W 1922 roku w leżącym w gminie Gosławice Czarkowie zbudowano dworzec przy linii kolejowej łączącej Kutno i Strzałkowo. Na budynku zawieszono tablicę „Konin”.
Dworcową na dworzec
Uchwałę w sprawie budowy drogi z Konina do dworca ówcześni rajcy podjęli 28 września 1921 roku, a więc 88 lat temu. Wtedy też powstała wybrukowana kamieniami ulica Dworcowa, a przy niej legendarna Czarna Mańka, knajpa, która przetrwała do połowy lat sześćdziesiątych, i strażacka remiza, a między ulicą Polną (dzisiaj Aleje 1 Maja), a Kolejową - tartak. Bliżej Polnej magazynowane były bele drewna, dalej znajdowały się traki, a najbliżej dworca składowano tarcicę.
Na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych wybudowano też w Czarkowie kilka willi, w jednej z nich, przy Alejach 1 Maja, przez lata mieścił się później urząd stanu cywilnego a obecnie znajduje się restauracja Pałacyk. Do dzisiaj stoi też druga willa, schowana za gmachem Sądu Okręgowego.
Po Bydgoskiej zostały drzewa
Po prawej stronie ulicy Dworcowej, w miejscu, gdzie dzisiaj stoi Miejski Dom Kultury, znajdował się, położony na skarpie, cmentarz żydowski. W 1928 roku szczątki zmarłych zostały ekshumowane i przeniesione w nowe miejsce przy ulicy Nadrzecznej. Przez długi czas eksploatowano tam piasek, a dalej na północ, aż do skrzyżowania z ulicą Polną rozciągały się pola, jak to na wsi. Po drugiej stronie ulicy Polnej (gdzie teraz znajduje się sklep jubilerski Bajerskiego, a przez długie lata miała główną siedzibę poczta w nowym Koninie) rosły drzewa owocowe, a w połowie drogi między skrzyżowaniem, a dworcem kolejowym znajdowała się posesja. Na narożniku z ulicą Kolejową stał sklep, którego ściana frontowa była ustawiona ukośnie, pod kątem 45 stopni w stosunku do obu ulic.
Choć ulica Dworcowa stawała się powoli najważniejszą arterią komunikacyjną Czarkowa, nadal głównym traktem była Bydgoska, przy której Czarkowo powstało. Dzisiaj ta ulica tylko w części biegnie w tym samym miejscu, co droga, którą przez całe wieki nie tylko koninianie zmierzali do Torunia i Bydgoszczy. Nie da się dzisiaj przejść jej dawnym śladem, bo na drodze stoi Dom Kultury Oskard. Po ominięciu go, trzeba przejść między gmachem dawnego urzędu wojewódzkiego i sąsiednim blokiem, ukosem przeciąć Aleje 1 Maja i przejść między murowanym domem jeszcze sprzed wojny, a kioskiem warzywniczym, który też stoi na środku dawnej Bydgoskiej.
Mamy swój kanał nadawczy. Dołącz i bądź na bieżąco!