Jak samodzielnie przeprowadzić podstawowy audyt SEO
Materiał promocyjny

Audyt SEO w dużym uproszczeniu można podzielić na audyt techniczny i audyt treści. Aby móc audytować treść, musisz wiedzieć pod kątem jakich słów kluczowych powinna być zoptymalizowana.
- Zidentyfikuj swoje słowa kluczowe
Audyt SEO w dużym uproszczeniu można podzielić na audyt techniczny i audyt treści. Aby móc audytować treść, musisz wiedzieć pod kątem jakich słów kluczowych powinna być zoptymalizowana.
Możesz to zrobić analizując to na jakie frazy widoczne są strony konkurencji – zrobisz to w narzędziach takich jak Semstorm, Senuto czy w przypadku rynków zagranicznych Semrush. Możesz także przeanalizować anchory linków prowadzących do stron konkurencji wykorzystując do tego Ahrefs lub Majestic.
- Sprawdź indeksację
Techniczną część audytu warto rozpocząć, od zidentyfikowania ewentualnych problemów z indeksacją. Często spotykam się z sytuacją, w której poprawa pozycji witryny nie jest możliwa, ponieważ w całości lub części nie jest obecna w indeksie wyszukiwarki – uczula William Holeksa z agencji Internetum (https://www.internetum.com/seo-agency/)
Sprawdź z wykorzystaniem operatora site: poziom zaindeksowania swojej witryny w Google. Jeżeli nie ma zaindeksowanych żadnych podstron lub jest ich znacznie mniej niż powinno być przyczyny szukaj w pierwszej kolejności w meta robots (noindex) oraz robots.txt.
- Sprawdź szybkość
Szybkość ładowania strony to jeden z najważniejszym elementów user experience, na który nacisk kładzie obecnie Google. Wyszukiwarka udostępnia doskonałe, bezpłatne narzędzie to testowania szybkości strony zarówno na urządzeniach mobilnych jak i desktopowych. W PageSpeed Insights – bo tak nazywa się narzędzie – otrzymasz oprócz wyniku punktowego również listę szczegółowych wytycznych na temat tego jak przyspieszyć stronę.
- Audyt treści
Narzędziem, od którego powinieneś zacząć jest Screaming Frog SEO Spider, który jest darmowy do 500 podstron witryny. Narzędzie to sprawdza wszystkie linki wewnętrzne witryny, tworząc zestawienia przekierowań, statusów stron, tytułów, nagłówków H1, H2 itd. oraz kilku innych przydatnych informacji na temat każdej podstrony w witrynie.
Dzięki takiemu raportowi szybko wychwycisz błędne linki, strony bez tytułów lub nagłówków, duplikaty i inne niepożądane sytuacje dotykające podstron.
- Sprawdź profil linków
Wykorzystaj Google Search Console oraz Majestic lub Ahrefs do sprawdzenia linków przychodzących dla Twojej witryny. Czy zbyt duży % z nich nie zawiera anchorów exact match? Jakiej jakości są witryny linkujące do Ciebie? Czy konkurencja nie podejmuje negatywnych działań tworząc duże ilości bardzo niskiej jakości linków? Analiza danych ze wspomnianych narzędzi pozwoli Ci znaleźć odpowiedź na te i inne pytania dotyczące profilu linków witryny.
Opisane w tym artykule działania pozwolą Ci na identyfikację podstawowych problemów, które mogą dotyczyć Twojej strony na polu SEO. Choć ich rozwiązanie często pozwoli na istotną poprawę widoczności witryny w wynikach wyszukiwania, to docelowo warto rozważyć zlecenie profesjonalnego audytu specjaliście, który będzie w stanie zdiagnozować również głębiej leżące niedociągnięcia.