Skocz do zawartości

Masz ważną informację? Prześlij nam tekst, zdjęcia czy filmy na WhatsApp - 739 008 805. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościCzym jest marka własna kawy?

Czym jest marka własna kawy?

Materiał promocyjny

Dodano:
Czym jest marka własna kawy?
materiał promocyjny

Marka własna kawy to bardzo przydatne narzędzie i sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji. Pozwala osiągnąć wymierne zyski pieniężne lub te mniej wymierne – wizerunkowe. Świadomość marek własnych w Polsce rośnie, ale wciąż niewiele firm korzysta z tych możliwości. W myśl słów lepsze znane zło, niż nieznane dobro, kultywowana pozostaje tradycja smyczy do kluczy, kalendarzy i długopisów z logo. Pozwólcie nam pokazać, czym jest nieznane dobro i przekonajcie się sami, czy warto zostawić konkurencję w tyle.

Praca nad kawą. Dosłownie i w przenośni.

W dużym skrócie

Marka własna to kawa sygnowana logo Twojej firmy. Jednocześnie cały proces logistyczny i produkcyjny zostaje zlecony zewnętrznej firmie – w tym przypadku palarni kawy. Produktem końcowym są niepowtarzalne paczki z ziarnami dobrej kawy, które można wykorzystać zarówno marketingowo, jak i do zwiększenia przychodów firmy.

Dla kogo marka własna kawy?

Wśród chętnych wyróżnić można 5 podmiotów:

  1. Kawiarnie -> Uczciwie dopowiadamy: nie wszystkie. O marce własnej mogą myśleć podmioty, które poszukują coraz lepszej jakości dla swoich klientów i są w stanie w nią zainwestować. Niezbędne jest też szersze spojrzenie właściciela na biznes i marketing. Wyznacznikiem nie będzie na pewno obecny rozmiar kawiarni, a jej długoterminowe perspektywy.
  2. Palarnie kawy -> To trochę przewrotne, ale może się zdarzyć. Początkujące palarnie kawy mogą chcieć zlecić innym palarniom proces produkcji, a same zająć się w tym czasie innymi działaniami. Na przykład marketingiem, budowaniem świadomości marki, szukaniem kanałów dystrybucji, dopracowywaniem własnej struktury formalnej, rozwojem parku maszynowego, czy bieganiem po urzędach. Taki układ nie jest układem docelowym, ale może funkcjonować przez pewien czas z obopólną korzyścią.
  3. Małe sklepy-> Gatunek, który zaczął wymierać zanim rozwinął skrzydła. A jednak w dobie odwrotu wielkich hipermarketów, trend lokalnych sklepów powraca. Renesans przeżywają miejsca (również te wirtualne), gdzie nabyć można świeży miód z pasieki, ogórki prosto z beczki, czy zakupić przetwory nie produkowane na dużą skalę. Często na ładnych drewnianych półkach widać jeszcze trochę niezagospodarowanego miejsca.
  4. Duże sklepy -> Wielkie korporacje od lat wprowadzają do swoich sklepów produkty z dopiskiem „wyprodukowano dla …”. Chociaż spektrum produktów w marketach spod marki własnej jest pokaźne, to paczki kawy w tym zestawieniu nie występują często.
  5. Firmy-> Nazwa nieco ogólna i myląca. Spieszę więc z tłumaczeniem: chodzi o wszystkie te jednostki, które kawiarniami, sklepami czy palarniami nie są, a chcą posiadać własną markę kawy. Przyczyna zwykle jest jedna – ogólnie nazwać ją można marketingiem, ale tym sprytnym, nie wtórnym.    

Świadomi właściciele firm lub osoby odpowiedzialne w ramach danej jednostki za sprawy promocji wiedzą już, że kalendarze, długopisy, koszulki i smycze z logiem firmy odchodzą do lamusa. Dodatkowe poczucie odpowiedzialności za środowisko również poddaje w wątpliwość proceder generowania mało potrzebnych gadżetów. Mowa o np. transporcie smyczy na klucze z agencji reklamowej (a wcześniej najpewniej ze wschodu) do kosza, przez ręce firmy i obdarowanego. 

Proces tworzenia własnej marki

Proces tworzenia marki własnej różni się, w zależności od tego, czego potrzebuje dana firma i które rozwiązania najlepiej do niej pasują.

Tworzenie marki własnej w telegraficznym skrócie.

Zalety marki własnej

  • Brak formalności. Nie musisz martwić się o sanepid i inne instytucje. Firmy oferujące stworzenie marki własnej działają w branży, więc wszystkie formalności, zgody oraz odpowiedzialność biorą na siebie i wliczają w cenę usługi.
  • Rozwiązanie to jest stosunkowo tanie. Cytując zasłyszaną puentę – chcąc zjeść kawałek szynki nie kupuje się chlewu i świń. Mimo iż koszt zakupu jednego kilograma kawy będzie długoterminowo droższy niż w przypadku produkcji własnej, to w krótkim i średnim terminie zlecanie takiej usługi zewnętrznej firmie jest dużą oszczędnością. Mowa oczywiście głównie o kawiarniach lub dużych korporacjach, jako jednostkach, które potencjalnie mogłyby planować poszerzenie działalności o własną palarnię kawy.
  • Ogromny potencjał marketingowy ograniczony tylko przez kreatywność zlecającego.

Wady marki własnej

Czy omawiana w dzisiejszym artykule usługa ma jakieś wady? Cóż, każdy medal ma dwie strony. Jednak umówmy się – to co jedni wymieniają jako zaletę, dla innych może być wadą i vice versa.

  • Marka własna jest zazwyczaj droższa niż inne gadżety. W długim terminie – zwłaszcza kawiarniom – może bardziej opłacać się zaopatrzenie się we własny piec do palenia kawy.
  • Uzależnienie się od zewnętrznej firmy. Niełatwo jest zmienić raz wybranego dostawcę. W tym punkcie należy mieć na uwadze również wszystkie wady związane z ogólnym outsourcingiem zadań.

Ile kosztuje stworzenie marki własnej kawy?

Przykładowe opakowania do paczkowania kawy.

Na cenę stworzenia marki własnej kawy składa się kilka czynników.

Chcesz przetestować rozwiązanie i wziąć kilka kilo na start, czy masz apetyt na większą i dłuższą współpracę? Masz już projekt swojego opakowania, czy ma się tym zająć grafik palarni? Celujesz w ziarna ze średniej półki, czy nie schodzisz z jakością poniżej kaw specialty?

Z naszej strony możemy powiedzieć, że chcemy i lubimy pracować na materiałach jakościowych. Przy takim założeniu trudno zejść poniżej 99 zł/kg. Jednak przy dłuższej współpracy liczonej w workach, nie kilogramach, jesteśmy w stanie zaoszczędzić na procesach logistycznych i zaproponować niższą cenę. Możemy też sprowadzić tańsze ziarna, należy jednak wtedy liczyć się ze spadkiem jakości finalnego produktu.

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą i do kontaktu w celu przedyskutowania i wyceny konkretnego pomysłu własnej marki kawy.

Weź udział w dyskusji
0/1000
0/28
KOMENTOWAĆ MOGĄ TYLKO OSOBY ZALOGOWANE
Twój komentarz może zostać przeczytany przez tysiące osób. Wydawca portalu LM.pl spółka LM LOKALNE MEDIA Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za jego treść. Komentarze zniesławiające lub mogące naruszać dobra osobiste osób trzecich grożą odpowiedzialnością karną i cywilną. Osoby pokrzywdzone mogą skutecznie dochodzić swoich praw w organach ścigania i w sądach. Zgodnie z ust. 16 Regulaminu Twój komentarz może zostać opublikowany nie tylko na tej stronie, ale również w innych mediach.
Komentarze nie na temat są usuwane.
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole