Co mówi o aucie jego przeszłość? Dowiedz się, jak sprawdzić historię pojazdu!
Materiał promocyjny

Przed zakupem sprawdź historię pojazdu
Zakup używanego samochodu wiąże się z pewnym ryzykiem. Przeszłość danego egzemplarza stanowi często zagadkę, którą staramy się rozwikłać. Oczywiście można ślepo ufać sprzedającemu, jednak to marna strategia. W końcu w jego interesie jest sprzedaż pojazdu w jak najwyższej cenie. Każda informacja dyskredytująca pojazd, o której nie wspomina zbywca (jak np. o szkodowej historii pojazdu, czy innym faktycznym sposobie wykorzystania) może obniżyć cenę i dać nabywcy realny ogląd sytuacji. Może to być również idealny punkt wyjścia do negocjacji ceny.
Zastanawiasz się, jak szybko sprawdzić przeszłość auta i uzyskać wiarygodne dane np. o przebiegu? Wszystko, co musisz zrobić, jest dokładnie opisane w poradniku kupującego pod adresem: https://mubi.pl/poradniki/historia-pojazdu-jak-sprawdzic/.
Gdzie sprawdzić historię auta?
“Historia Pojazdu” to usługa przygotowana przez Ministerstwo Cyfryzacji. Uruchomiona została w 2014 r. i od tego czasu skorzystano z niej ponad 100 milionów razy. System opiera się na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zbieranych od 2004 r. (przebieg w systemie jest widoczny od 2014 r.). To ogólnodostępna baza internetowa, która daje możliwość sprawdzenia przeszłości konkretnego egzemplarza za darmo w oficjalnym rejestrach.
Czy można sprawdzić auto z zagranicy?
Polski system współpracuje z zagranicznymi bazami danych. Można w nich wyszukać pojazdy, które pochodzą m.in. z: Niemiec, Belgii, Holandii, Hiszpanii, Szwecji, Norwegii, USA czy Kanady. Również w tym wypadku zweryfikowanie historii pojazdów z zagranicy obywa się bez żadnych opłat. Wymaga tylko zalogowania się profilem zaufanym (eGO). Limit wyszukań to 20 aut na godzinę.
Alternatywa dla historiapojazdow.gov.pl – płatne platformy
Wgląd w historię auta oferują również inne, niezależne serwisy. Strony, takie jak: autoDNA, autobaza, Carfax, VIN-Info czy carQ działają na podobnych zasadach z tą różnicą, że pobierają za to opłaty. Uzyskanie pełnego raportu za ich pośrednictwem kosztuje przeważnie od 20 zł za wersję podstawową do 100 zł za rozszerzoną.
Zostaje jeszcze stacja lub serwis
Lepsze wejrzenie w pojazd daje tzw. kanał samochodowy. Deklarowaną przeszłość pojazdu mogą zweryfikować pracownicy stacji diagnostycznej lub w Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO). Wyeksploatowane zawieszenie, układ hamulcowy i kierowniczy czy skazy na lakierze mogą rzucić nowe światło na zapewnienia sprzedającego o nieposzlakowanej historii. ASO ma dostęp do serwisowej genezy auta i może sprawdzic autentyczny przebieg.
Jakich danych potrzeba do sprawdzenia historii pojazdu?
Do wyszukania auta i wygenerowania bezpłatnego raportu z CEPIK potrzebne są: numer rejestracyjny, VIN i data pierwszej rejestracji. Dwie pierwsze dane są najczęściej zamieszczone w ogłoszeniu przez samego sprzedającego. Trzecią można uzyskać bezpośrednio od niego w wiadomości prywatnej.
Wszystkie niezbędne dane, potrzebne do wygenerowania raportu znajdują się w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu. Dysponuje nimi właściciel lub sprzedawca pojazdu. Jeśli nie ma nic do ukrycia, powinien udzielić tych informacji. Na płatnych platformach wystarczy podać unikalny 17-znakowy numer VIN pojazdu nadany przez producenta. Serwis carQ wyszukuje pojazd na podstawie tych samych danych, co krajowa baza.
Co można sprawdzić?
Za pośrednictwem witryny historiapojazdow.gov.pl masz dostęp do informacji o samochodzie. Oprócz szczegółów auta (m.in. typ pojazdu, rodzaj nadwozia, informacje o polisie OC i statusie rejestracji) oraz jego parametrach technicznych (pojemność i moc silnika, rodzaj paliwa, osiągi i ładowność), znajdziesz tam oś czasu, która może być szczególnie przydatna w przypadku rozważania zakupu auta.
Oś czasu – przydatne informacje dla kupującego
Znaczną część raportu zajmuje wspomniana wcześniej oś czasu. Są tam daty produkcji, pierwszej rejestracji w kraju, badań technicznych i zmian właścicieli. Zwłaszcza z ostatniej informacji można wywnioskować, czy auto często przechodziło w cudze ręce i czy jest to związane z jego stanem technicznym.
Na końcu znajduje się podsumowanie zdarzeń. W nim zawarte są zsumowane wartości o: właścicielach i współwłaścicielach, miejscu aktualnej rejestracji pojazdu, jego OC, badaniu technicznym i statusie. Jeśli pojazd został skradziony i policja została o tym poinformowana, w dokumencie będzie widniała stosowna adnotacja.
Twórcy usługi wyraźnie informują, że otrzymanych informacji nie należy traktować jako jedynego kryterium decyzji zakupowych. Uzyskane dane o historii samochodu mogą jednak ułatwić realną ocenę oferty i skonfrontować informacje z ogłoszenia i deklaracji sprzedającego z oficjalnymi danymi w rejestrach pojazdu.
Pogoda bywa kapryśna – kliknij teraz i sprawdź prognozę, żeby nie dać się jej przechytrzyć!
Komentarze nie na temat są usuwane.