5 czynników, które może wpływać na ceny transportu morskiego
Materiał promocyjny

Ponieważ transport morski stanowi 90% światowego handlu, można śmiało powiedzieć, że branża frachtu morskiego jest kluczem do utrzymania nowoczesnej gospodarki. Miliony firm każdego dnia importują i eksportują towary w kontenerach transportowych do każdego zakątka świata. Ponieważ żegluga jest tak ściśle powiązana z gospodarką, nawet najmniejsze zmiany na rynkach mogą mieć głęboki wpływ na międzynarodowy transport towarów w kontenerach, popyt i podaż.
Ogólnie rzecz biorąc, stawki transportu morskiego zależą od wielkości przesyłki, trasy oraz opłat portowych i przewoźnika. Istnieją jednak inne czynniki zewnętrzne, nad którymi spedytorzy nie mają kontroli, a które w znacznym stopniu wpływają na stawki transportu kontenerów, a tym samym transport morski do Polski i innych krajów.
Fracht morski jest zależny od GRI
Ogólny wzrost stawek, czyli GRI, to dostosowanie cen frachtu morskiego przez linie żeglugowe. Jest ono zwykle wdrażane, aby pomóc przewoźnikom wyjść z niskich ruchów rynkowych w ramach cyklu sezonowego. Biorąc pod uwagę stosunkowo stabilny rok, wskaźnik GRI jest zwykle stosowany jednorazowo. Ale zdarzały się sytuacje, w których GRI stosowano kilka razy w roku. Teoretycznie GRI można zastosować do dowolnej stawki frachtu morskiego. Ale w ostatnich latach zaobserwowano, że wpływa to na większość importu, zwłaszcza z dalekiego wschodu.
Decyzja o wdrożeniu GRI, na jakie trasy ono wpłynie i w jakim stopniu, należy w pełni do przewoźników. Na przykład zgodnie z przepisami Federalnej Komisji Morskiej w Stanach Zjednoczonych linie żeglugowe muszą zgłosić podwyżki stawek na 30 dni przed ich wejściem w życie, w innych krajach może to być zaledwie tydzień.
Dostawa w kontenerach a wysyłka w sezonie
Podobnie jak wszystkie inne branże, transport morski kontenerowy również ma swój własny sezon, kiedy zapotrzebowanie na usługi frachtu morskiego osiąga szczyt. Wpływa to nie tylko na zdolności przewozowe statków i globalny łańcuch dostaw, ale także na ceny frachtu. Ten wysoki sezon trwa od lipca do listopada/grudnia, kiedy firmy na całym świecie zaczynają przygotowywać swoje zapasy na okres świąteczny. Linie żeglugowe podnoszą stawki frachtowe na początku sezonu w odpowiedzi na wzrost zapotrzebowania na swoje usługi. W niektórych przypadkach dopłata w szczycie sezonu może również zostać zastosowana w celu pokrycia kosztów dodatkowej pracy logistycznej potrzebnej do zaspokojenia gwałtownego wzrostu popytu.
Inne wysokie sezony we frachcie morskim, na które należy zwrócić uwagę, są charakterystyczne dla Chin, drugiego co do wielkości eksportera na świecie. Tygodnie, w których przypada Chiński Nowy Rok (w dowolnym momencie w styczniu/lutym) i Święto Narodowe Złoty Tydzień (pierwszy tydzień października) są szczególnie uciążliwe, ponieważ wszystkie działania sprzedażowe i produkcyjne w kraju są całkowicie wstrzymane. Ma to ogromny wpływ na łańcuchy dostaw na całym świecie każdego roku. To powiedziawszy, tygodnie poprzedzające te dwa chińskie sezony świąteczne to okres, w którym importerzy spieszą się, aby wysłać swoje towary, co powoduje wzrost popytu, a w rezultacie cen frachtu.
Zmienny dodatek paliwowy (EBS)
Linie żeglugowe mają do dyspozycji różne dopłaty, które mogą wprowadzić, gdy uznają to za konieczne. Jedną z takich dopłat jest Emergency Bunker Surcharge, czyli EBS, która przeciwdziała wzrostowi kosztów paliwa. Nie należy mylić EBS ze współczynnikiem BAF - ten ostatni służy do pokrywania wahań kosztów paliwa wynikających z naturalnych ruchów rynkowych. BAF jest również zwykle ogłaszany z wyprzedzeniem. W przeciwieństwie do EBS, który może zostać wdrożony jako środek awaryjny w ostatniej chwili, powodując nagłe zachwianie równowagi kosztowej w budżetach logistycznych spedytorów.
Niedobór samochodów ciężarowych
Transport kontenerowy morski jest oczywiście ściśle powiązany z transportem drogowym – to właśnie ciężarówki dowożą towary do portów, a następnie je z nich odbierają. Brak odpowiedniej ilości pojazdów jest częstym problemem dla firm spedytorskich, co wpływa na ceny frachtu morskiego. Gdy pojawiają się niedobory ciężarówek, ceny frachtu morskiego rosną jako naturalna reakcja rynku. Zmniejsza się przepustowość dostaw, a w związku z tym rośnie popyt, co powoduje wzrost stawek. Przekierowanie ładunku alternatywnymi trasami i/lub portami, zaplanowanie wysyłki znacznie wcześniej niż zwykle i posiadanie planu awaryjnego to kilka sposobów na uniknięcie opóźnień w dostawach.
Wiedząc już, jakie są najczęstsze powody wzrostu stawek frachtu morskiego, warto w budżecie swojej firmy pozostawić pewne zapasy finansowe na sytuacje, które jak widać, często są niezależne od firm transportowych.
Dziękujemy za Twoją obecność. Obserwuj nas w Wiadomościach Google, aby być na bieżąco.
Komentarze nie na temat są usuwane.